iPon Hírek

Tetris-ezz a lelki egyensúlyodért!

Dátum | 2010. 11. 12.
Szerző | Gabriel
Csoport | EGYÉB

Igen érdekes, hatékony, és könnyen elérhető módszert talált a poszttraumás stressz kialakulásának megelőzésére Emily Holmes, az Oxfordi Egyetem egyik klinikai pszichológiai kutatója: a traumatikus élmény elszenvedését követő 6 órán belül Tetris-ezz legalább egy fél órát.


Ez az egyszerű, ám annál hatásosabb eljárás a poszttraumás stressz talán legkellemetlenebb tünetét, a traumát kiváltó esemény emlékképeinek újbóli, rendszeres, ellenőrizhetetlen bevillanásait előzi meg oly módon, hogy elveszi azoknak az élét; nem törli az emlékeket, viszont hathatósan enyhíti a traumás jellegüket.

A nevezett emlékek ugyanis éppen attól válnak traumássá, hogy túl hirtelen történik túl sok, túl kellemetlen dolog, amit az ember ilyen rövid idő alatt nem tud kellőképpen feldolgozni, így az emlékképek érdemi értelmezés nélkül, a maguk nyers valójában, túlhangsúlyozott élményként rögzülnek - legkésőbb 6 óra alatt.

És ez az a kritikus időkeret, amelyben beléphet és segíthet az intenzív Tetris-ezés: ez a játék ugyanis az agynak éppen azokat a (vizuális térbeliségért felelős) területeit dolgoztatja meg, amelyek az előbb említett bevésési folyamatért is felelősek, és így értelemszerűen jelentős mértékben akadályozza is a bevésést.

Holmes a módszer eredményességét úgy vizsgálta, hogy sok, meglehetősen kellemetlen fényképet vetített le önkénteseknek különböző balesetekről és sérülésekről, majd az egyik csoportot Tetris-eztette, a másikat egy kvízjátékhoz osztotta be, a harmadikat pedig megtartotta kontrollcsoportnak, nekik nem adott semmilyen extra elfoglaltságot. Az eredmények pedig magukért beszéltek: a kontrollcsoporthoz képest a Tetris-es csoportnak utóbb számottevően ritkábban tolakodtak újra a tudatába a felkavaró képek - a kvízeseknek pedig még valamivel gyakrabban is.

A vizsgálat második tanúsága tehát, hogy traumatikus események után nem elég csak Tetris-ezni egy jót hat órán belül, de kerülni kell az elméleti-, emlék- és ismeretfelidézési elfoglaltságokat is, mivel azok láthatólag még elő is segítik a poszttraumás stressz kialakulását.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

14. Ipadnak
2010.11.12. 10:29
Én attól vagyuk traumás hogy nincsen PC-re hivatalos, szélesvásznú, 2 playeres-párbajos tetris.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. XtreemX
2010.11.12. 10:37
Tetris-t a népnek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. neofery
2010.11.12. 10:41
Én meg attól vagyok traumás hogy mindenféle hülyeséget kitalálnak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. isx
2010.11.12. 10:57
Szóval egy jó kis horror/akció/thriller után 6 órán belül tetriszezni kell, különben poszttraumás izébizét kapsz.

(Nem a tetriszgyártók pénzelték őket véletlen? )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. bigz
2010.11.12. 11:15
@Ipadnak :: irj egyet. beszelni kell a csajjal, meg a Tetris licence bitorlojaval, es indits egy ujabb Tetris hullamot. ha a vilag ismet eloveszi, mindannyian kerestek rajta egy rakat lovet - foleg a jogtulaj.
@neofrey :: attol nem vagy traumas, hogy minden jottment lehulyez minden olyan felfedezest, aminek tokeletesen ertheto tudomanyos alapja van? ha meg nem erted, akkor inkabb olvass utana. amennyiben tudsz olvasni, es nem valaki mas foglalta ossze neked, hogy mi volt a fenti cikkben.
@isx :: szerintem mindenkeppen ott figyel a "poszttraumás izébizé", ez csupan csokkenti az agy megfelelo teruletenek az eleresi idejet, ami ezeket az emlekeket rogziti. kivancsi volnek, hogy forditva is mukodik-e - ha emlekezni akarsz pl. egy eloadas anyagara, segit-e a dolgon, ha kozvetlenul utana vizsgazol, vagy eloadsz (zenet, prezentaciot... barmit, amit emlekezetbol kell tolni)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. ájPon
2010.11.12. 11:38
"Szóval egy jó kis horror/akció/thriller után"
Hát azért egy szimpla horror/akció/thriller film nem épp egy traumatikus élmény, szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Szerzetes
2010.11.12. 11:53
Hm... nem tartana sokáig írni egyet. Írjátok össze h mik az igények és összedobom
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Terror
2010.11.12. 13:05
Ez a hír már egyszer benne volt a PC-Guruban, és megírták azt is, hogy ezt a marhaságot csak Emily Holmes veszi komolyan, az összes kollégája szerint baromság.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. bigz
2010.11.12. 14:20
@Terror :: igaz, nem egy kategoria, de anno Galilei es Georges Lemaître is egyszeru idiota volt a kollegak koreben. Idegesito, hogy ha valaki eloall valamivel, ami nem konzervativ eszmek szerint szuletett, akkor az "marhaság". Remelem, jon valami musor, mint a Mythbusters, es majd jol megcafolja 3 fös mintara tamaszkodva. Szerintem siman mukodhet, eleg logikus a dolog.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. bigz
2010.11.12. 14:22
(eredeti hsz modositva)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. prohlep
2010.11.12. 16:12
Most gyanu merult fel bennem, hogyha az elso 6 oraban a megtortent dolgok bevesodeset hathatosan gatolja egy jo fel ora tetis, akkor ...

... valoszinuleg a mai korban azert van annyi tanulasi problema, mert a nap kozben szerzett ismeret elmenyek bevesosedet hathatosan gatolja egy jo fel ora tetis, ... vagy barmi hasonloan intenziv vizualis elfoglaltsag, ...

... ilyen bevesodes-gatlo vizualis elfoglaltasta a TV, majd video, majd szamitogepezes, majd az interneten csunges ...

... most van olyan erzesem, hogy ez a gyanu talan nem is olyan nagy melletrafalas.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. tompika74
2010.11.12. 16:28
A számítógépes játékokat általában rossz színben tűntetik fel. De itt egy ellenpélda, aminek nagyon örülök.
Szerintem abszolút nem hülyeség. Bár nem tudom, mi az a poszttraumás stressz (de jól hangzik), azt tudom, hogy a lélek megnyugtatására nagyon sokan használják a Pasziánszot, a Zumát, meg ilyen egyszerű játékokat. Szerintem nem új találmány, de lehet, hogy Emily Holmes mondta ki először.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. ájPon
2010.11.12. 22:14
"... ilyen bevesodes-gatlo vizualis elfoglaltasta a TV, majd video, majd szamitogepezes, majd az interneten csunges ..."

A TV/video nézés, egyszerű számítógépezés vagy az "interneten csüngés" eléggé passzív dolgok igazából.
Valamint a traumatikus eseményt nem hasonlítanám ahhoz, hogy a gyerek tanul valamit a suliban, ami egyáltalán nem érdekli.

Látom a logikád, de igazából nem lehet ezeket a különálló csak így egymásba átvezetni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. prohlep
2010.11.14. 18:37
(1) Nem a traumatikus esemenyt hasonlitjuk ahhoz, amit a gyermek hall a suliban.

Hanem hogy mindket esetben az ezekkel kapcsolatos informaciok bevesodese a kerdes: traumanak a bevesodes elkerulese az erdek, tanulasnal a suliban kapott ertekek bevesodesenek elomozditasa az erdek.

(2) TV, majd video, majd szamitogepezes, majd az interneten csunges sajnos nem "elegge passziv", a legtobbnek a sajat koraban elterjedt a tetris-aktiv es fugges szintu valtozata.

Nem lehet nem eszrevenni ezen foglalatossagok azon szintjet, amelynel a fizikai kornyezetbol jovo ingerekre meglehetosen ingerulten reagal az adott dolgon csungo, mert ot ne zavarjak az elmelyult csungesben.

A bevesodest a tetris-szeru elmelyultseg csokkenti, ha ez utobbi elmelyultseg temakore mas, mint aminek be kellene vesodnie, vagy eppen hogy nem kellene bevesodnie.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!