iPon Hírek

The Swindle – Megyünk lopni

Dátum | 2015. 09. 08.
Szerző | Freelancer
Csoport | JÁTÉK

Kevés borzasztóbb dolog történhet annál, mint hogy az ember önhibáján kívül, a technológiai fejlődés miatt az egyik napról a másikra kénytelen rádöbbenni, hogy a biztos megélhetést nyújtónak tartott, hosszú éveken keresztül tanult szakmájából nem fog tudni megélni a jövőben. A Size Five Games steampunk környezetben játszódó alkotásában, a The Swindle-ben azonban lehetőségünk nyílik arra, hogy emberek ezreit mentsük meg a munkanélkülivé válás fenyegető rémétől, de ennek ellenére senki sem fog hősként tekinteni ránk. Az akció-platformerben ugyanis egy profi bűnözőt alakítunk, a feladatunk pedig az, hogy kerül amibe kerül, de megakadályozzuk az „Ördög baziliszkuszának” nevezett, univerzális védelmi rendszer élesedését, mert ha a masina valaha is működésbe lép, akkor Angliában többet nem nő fű a haramiáknak, zsebeseknek, besurranóknak és betörőknek. A feladat tehát adott: a bűnmentes világ tervezett eljöveteléig hátralévő száz nap során a lehető legnagyobb zsákmányt kell összeszednünk, hogy aztán különféle, méregdrága tolvajszerszámokkal felszerelkezve és új fogásokat elsajátítva behatoljunk a Scotland Yard rendkívül szigorúan őrzött főhadiszállására, majd az évezred betörőkirályává koronázzuk magunkat azzal, hogy ellopjuk a szerkezetet.
Az eszközök és a képzettségek listája RPG-be illően bő, így mindenki meg fogja találni a játékstílusához és az aktuális számlaegyenlegéhez legjobban passzoló fejlesztést. Van itt minden, mi szem-szájnak ingere. Az olyan alapdolgok mellett, mint a gyorsabb mozgás, vagy a magasabbra való ugrás lehetősége, a környezet legtöbb elemét megsemmisítő bombákkal, a számítógépekben tárolt pénz begyűjtését megkönnyítő kis készségekkel, robotok megzavarására alkalmas fegyverrel és még egy tucatnyi hasonló tárggyal és képzettséggel gazdagodhatunk. Ám hiába a rengeteg fejlesztési lehetőség, nem lesz könnyű dolgunk, mert számtalan akadállyal kell majd szembenéznünk megkérdőjelezhető moralitású missziónk során. Ugyanis a meglátogatható, rendszerint eltérő képességű robot-hekusok és különféle ravasz csapdák által védett épületek véletlenszerűen vannak generálva. Ez nagyban megnöveli a játékélményt, hiszen elenyésző az esélye annak, hogy két ugyanolyan épületben kelljen ténykednünk, de veszélyeket is rejt magában, mert ha híján vagyunk a szükséges képzettségeknek vagy kütyüknek, akkor könnyen lehet, hogy csak messziről tudjuk majd megcsodálni a zsákmányt, de semmiképpen sem leszünk képesek magunkhoz venni. Sőt, még az is megeshet, hogy az adott ház sajátos kialakítása miatt az olajra lépéssel lesznek problémáink, ami könnyen az emberünk halálához vezethet, mert az általunk irányított besurranó rendkívül sérülékeny. Elég egyetlen ütés a gumibottal és alulról szagolja az ibolyát, ha pedig nem jól mérjük fel, hogy milyen távolságból is ugrunk le vele, akkor biztosra vehető, hogy kitöri a nyakát, mi pedig bukjuk az esetleges, különösen jól sikerült rablások után járó pénzszorzó bónuszt, és ismét egy zöldfülűvel kell próbálkoznunk. Ezért különösen idegesítő, hogy a játékban jóformán nincsen semmiféle fokozatosság. Az elején még csak gúnyosan kacagunk a szegényebb negyedek minimálisan védett házain, de pár pályával később esélyesen rendszeresen kiver majd minket a víz, amikor rájövünk, hogy esélyünk sincs arra, hogy élve megússzuk a kalandot. Az sem sokat javít a helyzeten, hogy ha bár játszhatatlannak nem lehet nevezni, de a játék billentyűzettel való kezelése a lehető legfinomabban fogalmazva is nehézkes. Túlságosan közel vannak egymáshoz a leggyakrabban használt gombok, így ha egy kicsit is izgulunk, garantált, hogy hibázni fogunk.
Persze az időnként túlzó nehézség miatt minden sikeres besurranás után joggal hízik majd a májunk, és ilyenkor miközben elégedetten számolgatjuk, hogy mennyi fejlesztésre is telik majd a zsákmányból, elfelejtjük, hogy pár perccel korábban még a kilépést és a merevlemez kénsavban való feloldását terveztük, a pénzünk elverése után pedig újult erővel fogjuk belevetni magunkat a rablásokba. Összességében tehát a The Swindle a játszani akaróknak és nem a könnyű sikert keresőknek készült, igen hangulatos és élvezetes cím, aminek az egyetlen komoly negatívuma a kissé suta kezelése. Ha el tudjuk fogadni az irányítás nehézségeit, és hogy egy olyan ízig-vérig roguelike-hoz van szerencsénk, amiben gyakoriak az olyan helyzetek, amikből nem tudunk jól kijönni, feltétlenül érdemes beruháznunk egy digitális kópiájába.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

5. Meteoreso
2015.09.08. 12:57
első 5- 6 pálya nagyon jó
aztán rájössz hogy limitált 100 napod van és a megvásárlandó dolgok elképesztően drágák.
És egy apró hiba esetén azonnal buktad a pályát, már pedig a nehézségi szint nagyon bedurvul pár pályán belül.
Kezded azt a kérdést feltenni hogy te vagy a játékért vagy a játék van érted.
Feleslegesen túl nehezek a pályák és pár elszúrt pálya után azon kezdesz gondolkodni újrakezd mert úgy se fog sikerülni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. gabesz7630
2015.09.08. 20:20
A kontrolleres iranyitas is olyan fosh mint a billentyuzetes, vagy azzal jobb?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Kajafun
2015.09.12. 17:50
Sokallom én azt a 64%-ot. Inkább akkor a Nagy balhé kapjon ennyit, ez meg 34%-ot...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.09.12. 23:57
Kontrollerrel sokkal jobb.. a pályák viszont tényleg tudnak idegesítőek lenni; ahogy a cikkben is szerepel véletlen-generáltak (jópár pálya után szerintem kisebb-nagyobb pályarészleteket rak egymás mellé/alá/fölé random), ezáltal simán lehet az elején egymás után több olyan pályát kapni amit nem tudunk bejárni duplaugrás vagy bombák nélkül. Figyelhettek volna, hogy mondjuk az első 10 (vagy fene tudja mi a legjobb szám) pályán ne legyen olyan, hogy kb. minden pénzszerzési lehetőség elérhetetlen, mert elég frusztráló ha pont úgy fogja ki az ember, vagy egy sok betörése sikeres karaktert amiatt kell kinyírni. (Persze az oké, hogy szívatásnak van egy verem amiből nem lehet kijönni ha belemész, de ne ott legyen már a zsákmány...)

Amúgy tök hangulatos kis játék, szerintem szinte minden problémája a pályagenerálásra vezethető vissza, ha a billentyűzetes - tényleg rémes - irányítást kicseréljük kontrollerre. Elég pénzt viszonylag könnyű szerezni az első 15-20 pálya után, főleg ha elég ideig életben tudunk tartani egy karaktert.

Viszont közben végig csak arra tudok gondolni, hogy pl. a Mark of the ninja mennyivel jobban össze volt rakva (és még billentyűzettel is lehetett rendesen irányítani!). Tool-ok használatában, lopakodásban, kb. mindenben sokkal jobban egybe volt (nekem). Ebben a játékban az a legjobb, hogy ha észrevesznek vége (legalábbis az első x pálya után biztosan azonnal véged, nagyon nehéz elmenekülni) és hogy sok-sok aprósággal, mint a tick-tack a zenében, a 100 napos visszaszámláló (bőven elég a 100, nem kell aggódni) mind azt éri el, hogy kapkodj és úgy érezd sietned kell.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. gabesz7630 kex
2015.09.13. 16:29
Orulok, hogy megemlitetted a mark of the ninjat.
Az 10/10-es game.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!