iPon Hírek

Túl van első nyilvános tesztjén a Hyperloop One

Dátum | 2016. 05. 13.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Először tesztelte nyilvánosan az általa fejlesztett meghajtó-technológiát a Hyperloop One néven újjáalakult Hyperloop Technologies, amely Elon Musk ötletére alapozva tervezi forradalmasítani a tömegközlekedést. A SpaceX és a Tesla alapítója 2013 augusztusában vázolta elképzelését, amely gyakorlatilag egy óriási csőpostához hasonlít. A csőben közlekedő kabinokkal és konténerekkel rövid idő alatt óriási távolságokat lehetne letudni, például fél óra alatt meg lehetne tenni a San Francisco és Los Angeles közti 552 kilométeres távolságot. Musk időhiány miatt nem vállalkozott az elképzelés kivitelezésére, de szabadon hozzáférhetővé tette tervezetét, amelynek megvalósításába azóta többen is belevágtak. A legígéretesebb jelöltnek a Hyperloop tényleges megvalósítására jelenleg a Hyperloop One tűnik, amelynek munkatársai decemberben Las Vegas szomszédságában elkezdték megépíteni a cég első, nagyjából 1 kilométeres tesztpályáját, amit 540 km/órás sebességet elérni képes elektromos motorokat kívánnak kipróbálni. Az első teszt során használt jármű 480 km/órára gyorsult fel, és a teszt első másodpercében elérte a 160 km/órás sebességet.
A szánkónak becézett tesztjárművet egy olyan lineáris motor hajtja, amely egy napon a Hyperloop-kabinokat is mozgathatja. A fenti felvételen látszik, hogy a jármű sebessége miatt nagyon rövidre sikerült teszt végén homokkal fékeződik le. A mérnökök azért választották ezt a megoldást, mert fékeket még nem terveztek a rendszerre. Ugyanez a motor egy aerodinamikusabbra tervezett járművet elvileg több mint 1000 km/órára tudna gyorsítani egy alacsony nyomású csőben, állítják a fejlesztők. A meghajtórendszerről egyelőre nem sokat tudni azon túl, hogy lényegileg egy lineáris indukciós motorról van szó, amelyben a jármű aljára szerelt mágneses rotorokat a pályába épített elektromágnesek hajtják előre, hasonlóan a maglev vasút működési elvéhez. Az alapvető különbség a fejlesztők elmondása szerint, hogy a Hyperloop kabinjai vákuumhoz közeli környezetben fognak futni, így egységnyi hosszúságú pályára jóval kevesebb motorra van szükség, hiszen alig van közegellenállás. Josh Geigel, a Hyperloop One egyik főmérnöke a napokban azt nyilatkozta, hogy a kívánt sebesség eléréséhez a tervezett csőben elég lesz 80 kilométerenként egy motort elhelyezni.
A szerdai teszt fontos lépést jelent a projekt tényleges megvalósulása felé, ahogy az a bejelentés is, miszerint a startup eddig 80 millió dollárt szedett össze kockázati tőkebefektetés formájában, valamint partnerségi megállapodást kötött több közlekedési, mérnöki és infrastruktúrafejlesztő céggel is. A projekt valóssággá válásához ugyanakkor még rengeteg munkára lesz szükség, hiszen technikai kihívások mellett olyan problémákat is meg kell majd oldani, hogy például hogyan szerzik meg a pálya kiépítéséhez szükséges földterületeket. A cég vezetőit mindez nem akadályozza meg a nagyszabású tervek kidolgozásában. A startup szakértői a közeljövőben más potenciális helyszíneket is elkezdenek vizsgálni az újfajta szállítási rendszer pályái számára. A Hyperloop One ennek keretében többek közt tárgyalni kezdett egy finn céggel is, amely egy Helsinkit Stockholmmal összekötő pályát szeretne megvalósítani. A másik lehetséges csőpálya Long Beach és Los Angeles kikötői között húzódhatna, jelentősen lecsökkentve a két helyszín közti teherforgalmat és az ebből adódó légszennyezést.
Épülőben van a zárt tesztpálya is
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

18. tomchee
2016.05.13. 11:53
"...első másodpercében elérte a 160 km/órás sebességet."

Azért felteszem ez a végleges változatban lassabb lesz, hisz ilyen gyorsulás, sem embernek, sem a szállított árúnak, stb. nem jó...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. tibaimp
2016.05.13. 12:03
Remélem összejön.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. suti211 tomch...
2016.05.13. 12:54
Hát a gyorsulás mértékén biztosan lehet csökkenteni, a végsebességen nem érdemes Egyébént nem tudom most hogy áll a dolog, de úgy rémlik ezt az ötletet csak teherszállításra dobták föl.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. tomchee suti2...
2016.05.13. 13:00
csak a gyorsulásra gondoltam természetesen...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. zoomon
2016.05.13. 13:09
Én is remélem, főleg, hogy Budapest-Pozsony-Bécs pálya is a tervek között szerepel, percek alatt...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Fzoltan
2016.05.13. 14:35
Ez miben nyújt többet, mint egy évtizedekkel ezelőtti maglev?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. mikej95 Fzolt...
2016.05.13. 15:01
Ez majd egy kapszula lesz, ha elkészül és egy vákuum-közeli nyomással rendelkező csőben fog hasítani. És igen személyszállításra is tervezik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. prohlep
2016.05.13. 18:38
"Ez majd egy kapszula lesz, ha elkészül " ... amely kapszula egy műszaki baleset esetén rögtön betöltheti a koporsó szerepét is.

Az elképzelésnek a balesetekkel kapcsolatos, talán legfontosabb részéről hallottam a kelleténél kevesebbet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. fofoka
2016.05.13. 20:12
"... a jármű aljára szerelt mágneses rotorokat..."

A rotor itt ki van terítve, innen a lineáris motor elnevezés. Azaz nincs forgórész.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. fofoka Fzolt...
2016.05.13. 20:14
Vákuumcsőben elvileg tetszőleges sebességet el lehet érni anélkül, hogy a veszteségek az egekbe szöknének.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. berreg
2016.05.13. 20:56
A repülés sokkal kevéssé veszélyes végül is. Ha gond van, tömindegy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2016.05.14. 15:23
Mivel teljesen zárt pályás a dolog, így ha nem rongálják meg a csővezetéket (nyilván eléggé masszív egy szerkezet lesz), akkor ez lesz az egyik legbiztonságosabb közlekedési eszköz. Bár ez csak magánvélemény.

A gyorsulást úgy fogják élesben belőni, hogy senkinek ne legyen tőle orrvérzése (bár ráérünk még emiatt aggódni egy pár évig).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. straylight
2016.05.14. 21:41
Azt nem értem, hogy vákuum helyett miért nem áramoltarják inkább a levegőt 500 km/h-val a csőben?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. ChoSimba stray...
2016.05.14. 22:06
Mert az nem új találmány, azt csőpostának hívják
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Fzoltan fofok...
2016.05.15. 21:49
Természetesen ez így nem igaz, de én a vákuum előállítására és annak következményeire gondoltam. Ekkora méretben eszméletlen energiát emésztene föl a vákuum képzése.

Az egész hyperloop 20 éves technológián alapul, brutálisan elnagyolt (értsd: tizedannyi költséggel számolt) gazdasági számításokkal. Meglepődnék, hogy ha pár éven belül az eredeti elképzeléshez legalább hasonlító vasút megvalósulna.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Fzoltan ChoSi...
2016.05.15. 21:50
Miért, ez az egész új találmány?...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. fofoka Fzolt...
2016.05.17. 19:56
"Természetesen ez így nem igaz..."

Mi nem igaz? Amúgy lehet, hogy sok energiát igényel a vákuum előállítása (fenntartása már gondolom jóval kevesebbet), de belegondoltál már abba, hogy légköri nyomáson több száz km/h sebességnél mekkorák a veszteségek? Meg hogy mekkora csúcssebességet érhetnél el?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. fofoka stray...
2016.05.17. 19:58
Nah, mert arra az 550 km-re nem akartak még 3 új atomerőművet is építeni a hyperloopnak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!