iPon Hírek

Tűzbiztos akkumulátorok jöhetnek

Dátum | 2014. 02. 14.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Napjainkban túlnyomó többségében lítiumion-akkumulátorok látják el energiával a mobiltelefonokat, a táblagépeket, az elektromos autókat és a repülőgépeket. A könnyű, tartós rendszerek egyetlen hátránya, hogy tűzveszélyesek, és időről időre hajlamosak felrobbanni vagy kigyulladni. Könnyen lehet azonban, hogy végre megvan a megoldás erre a problémára is, az Észak-Karolinai Egyetem kutatói ugyanis módot találtak arra, hogy az akku gyúlékony vegyszereit jóval kevésbé veszélyes anyagokra cseréljék. A Joseph DeSimone vezette kutatócsoport tagjai eredetileg olyan anyagok után kutattak, amelyek megakadályozzák, hogy a tengeri életformák megtelepedjenek a hajók oldalán, az egyik ideálisnak tűnő jelölt tesztelése során azonban egyéb érdekes tulajdonságokra lettek figyelmesek. Kiderült, hogy az ipari kenőanyagként régóta használt perfluor-poliéter (PFPE) képes a lítiumsók oldására, vagyis elektrolitként is alkalmazható lehet. A polimerek többsége nem képes erre, ez esetben viszont működik a folyamat. És ami még jobb: a PFPE nem gyúlékony, magyarázza Dominica Wong, a kutatás egyik résztvevője.
A lítiumion-akkumulátorokban a tárolt energia az ionok negatív elektródáról pozitív elektródára való átvándorlása révén szabadul fel, a töltés során pedig ezen folyamat fordítottja játszódik le. A legtöbb hasonló rendszerben a dimetil-karbonát (DMC) tölti be az elektrolit szerepét, ez viszont szobahőmérsékleten is gyúlékony, mivel ahogy DeSimone fogalmazott, a „gázolaj unokatestvére”. Kísérletezés közben az is kiderült, hogy a PFPE és a dimetil-karbonát kombinálása révén minden korábbinál jobb akkumulátorok hozhatók létre. A PFPE-DMC polimer elektrolit rendkívül stabilnak mutatkozik, ugyanakkor elképesztően hatékonyan közvetíti az ionokat az anód és a katód között. Míg az elektromos autókban jelenleg használt DMC ionszállítási rátája 0,2, a PFPE-DMC elektrolité 0,91, vagyis az új keverék nagyon közel áll a 100 százalékos hatásfokhoz, ami az ionok közvetítését illeti. Az új elektrolit −90 °C és 200 °C között működik stabilan, ami jelentős fegyvertény lehet, ha nem kisebb elektronikus kütyükben, hanem a jóval szélsőségesebb körülmények között, például repülőkben, hajókban és gépjárművekben akarják alkalmazni. A kereskedelmi forgalomba kerülésre valószínűleg pár évig várni kell, mivel a rendszeren azért van még mit fejleszteni, de az eddigi eredmények alapján valóban érdekes fejlemények várhatók az akkuk piacán a következő időkben.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

4. Pandion
2014.02.14. 15:23
Rossz hír ez Bear Grillsnek, mert így nem fog tudni tüzet gyújtani a vadonban a mobilja aksijával.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. hbalazs
2014.02.14. 15:49
Nem emlékszem pontosan hogy csinálta de szerintem rövidre zárta. Ha egy egyébként nem (annyira) gyúlékony akksit rövidre zárunk az is jelentős mennyiségű hőt tud leadni amivel száraz, gyúlékony anyagok lángra kaphatnak. (Ne kérdezd honnan tudom.)
A témához szólva: ilyenekkel legalább egy sérült Tesla akkumulátortól se gyulladna ki az egész autó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. mocsok92
2014.02.14. 16:32
Acélgyapjút érintett hozzá a két pólushoz, ezáltal rövidre zárva az áramkört.
Bár ez nem a jó öreg Bear, de itt egy videó.
http://www.youtube.com/watch?v=DZrLyjFp8vc
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. mocsok92
2014.02.14. 16:33
Vagy magát az aksit gyújtotta volna fel rövidre zárással? Bocs, hogy nem ment egy kommentbe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!