iPon Hírek

Új fegyver az AMD-től: Aszinkron Shader Technológia

Dátum | 2015. 04. 01.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

Az AMD egy új technológiát mutatott be, ami ezúttal nem a CPU limitet, hanem a GPU limitet veszi célba – ugyanis a grafikus processzorok szoftveres kihasználtsága is jelentősen javítható, legalábbis a DirectX 11 szintjéhez képest.
Az Aszinkron Shader névre keresztelt szolgáltatás a következő generációs API-k részét képezi, így mind a DirectX 12, mind a Mantle API, mind pedig a Khronos Group Vulkan API-ja támogatja. Az újítás gyakorlatilag a hatékony feladat-párhuzamosítás előnyeiből profitál, azaz segít, hogy a hardverben rejlő potenciált még jobban kihasználhassa a szoftver.
Az Aszinkron Shader funkció a GPU azon képességére támaszkodik, amelynek köszönhetően a shader műveleteket egymástól függetlenül, "szinkronon kívül" is futtathatjuk. A technológia gyakorlatilag három munkafolyam-várólistára támaszkodik, amelyekkel hatékonyan kezelhető több munkafolyam, így a GPU erőforrásai eredményesebben kiaknázhatóak. Napjainkban ugyan több grafikai feladat is hatékonyan párhuzamosítható, ezeket mégis egyetlen várólista alapján, folyamatosan hajtja végre a rendszer, ami nem tesz jót a hatásfoknak. Az Aszinkron Shader eljárás bevezetésével egy helyett rögtön háromféle várólista lép életbe – Grafikai, Számítási és Másolási –, az ezekből érkező feladatok időzítése pedig egymástól függetlenül történhet. A grafikai várólista elsődlegesen a rendereléssel kapcsolatos feladatokat tartalmazza, míg a számítási listán a fizikával, a megvilágítással és az utóeffektekkel kapcsolatos feladatok sorakoznak. A másolási várólistán főként adatmozgatással kapcsolatos feladatokat találunk.
A fenti dián látható példán tetten érhető a DirectX 11 sajátos működése: egyetlen várólistán foglalnak helyet a különböző feladatok, amelyeket szinkronban hajt végre a rendszer, egy-egy ilyen munkafolyam elvégzéséhez pedig x időre van szükség. Ezek a feladatok különböző GPU erőforrásokra támaszkodnak, egy-egy parancs végrehajtásához pedig rendszerint nincs szükség arra, hogy az előző parancs lefusson, mivel annak eredményei nem feltétlenül befolyásolják a következő parancs futását. Vagyis nincs semmi olyan technikai indok – az API limitációin kívül – ami miatt nem lehet ezeket a feladatokat egyszerre, egymással párhuzamosan futtatni.
Az Aszinkron Shader eljárással a feladatokat a három említett várólista segítségével szétbonthatja a rendszer, majd egymással párhuzamosan futtathatja őket. Emiatt ugyanazt a feladatmennyiséget a korábbinál gyorsabban lehet elvégezni, így csökkenhet a késleltetés, nőhet a teljesítmény – ideális esetben mindkettőre van lehetőség. A GPU erőforrásainak még hatékonyabb kihasználásával rengeteg előnyhöz juthat a rendszer.
A fenti példán az látszik, hogyan kellene használnia egy modern játékmotornak az említett három várólistát a még hatékonyabb erőforrás-kihasználás és a még jobb teljesítmény érdekében. Olyan játékok már most is vannak, amelyek képesek profitálni az újításból, igaz, sajnos nem sok, ahogy az a lenti dián is látszik.
AMD fronton az Aszinkron Shader eljárásban rejlő lehetőségek egy meglévő rendszerkomponens, az ACE (Asynchronous Compute Engine) segítségével aknázhatóak ki. Ilyen ACE motorból a jelenlegi Hawaii alapú R9 290X videokártyákon nyolc darab foglal helyet, egy-egy ACE motor pedig 8 sor kezelésére képes – ezek természetesen a parancsfeldolgozóval párhuzamosan működnek.
Az ACE motorok hozzáférnek a GPU másodszintű gyorsítótárához,illetve a globálisan megosztott adat gyorsítótárhoz is, plusz gyors kontextus-váltásra is képesek.
Az AMD a LiquidVR SDK segítségével be is mutatta, milyen előnyökre lehet számítani az Aszinkron Shader technológia kapcsán. A szintetikus demó – ami rendszerint előnyösebb képet fest a ténylegesnél – alapjáraton 245 FPS-es sebességgel futott, ám az utófeldolgozás keretén belül alkalmazott effektek bekapcsolásával 158 FPS-re csökkent a sebesség. Az Aszinkron Shader eljárás bevetésével, az effektek bekapcsolva hagyásával 230 FPS-re javult a teljesítmény, azaz 46%-os javulás következett be, ami igen jól hangzik.
Az Aszinkron Shader funkció jóvoltából jelentősen csökkenthető a szoftveres GPU limit, ugyanis a sorosan futó munkafolyamatok többsége részfeladatokra bontható, így remekül párhuzamosíthatóak. Emiatt a GPU hatékonyabban kihasználható, ugyanis azok a részegységek, amelyek sokat ketyegnek üresjáratban, az Aszinkron Shader szolgáltatással sűrűbben munkára foghatóak, ami a teljesítményre is pozitív hatást gyakorol.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

30. Naked
2015.04.01. 14:50
Téged fizetnek ezért vagy önszorgalomból flameled itt a fórumot?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. FaL
2015.04.01. 15:20
Ez egy remek újítás, nem is értem, hogy eddig miért is nem így csinálták Viszont ehhez nem igazán értek, szóval az okosabbak segíthetnének: mi van akkor ha azzal, hogy egyszerre több dolgot kell egy gpu-nak számolnia (hacsak nem egy tényleg high-end cucc) lemarad/beakad, akármi, tehát a párhuzamosítást a teljesítmény nem korlátozza jelentősen?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. BReal
2015.04.01. 15:41
Physx. LOL
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. tamaspolga... FaL
2015.04.01. 15:52
írják a cikkben is, hogy dx11ben egy szálon érkeznek az adatok a gpuba, egy madzagon pedig sorosan tudsz csak adni.
ha itt valami "beakad", akkor az azt végrehajtó részegység foglalt marad, illetve a lefoglalt memóriaterületek is. ezeket egy idő után felteszem elavultatják, így újból hozzáférhetővé válnak, a program felé meg majd megy erről valami üzenet, amit az majd jól elnyom. ezzel nem ez a probléma, hanem az, hogy nem mindig lehet egy hirtelen jött új kérésnek elsőbbséget biztosítani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Lala333
2015.04.01. 16:11
A GCN ereje jóval nagyobb a NVénél. Csak a dx11es driver fogja vissza. Megnézheted az új api overhead tesztben milyen a két gyártó eredménye. Tisztán látszik, hogy NVnek sikerült jobb eredményt elérni dx11 alatt, mint AMDnek. És ezek mellett is csak felzárkózni tudtak a GCNhez. Lowlvl apinál gyakorlatilag elveszik az irányítást a driverektől. Következtetést vondd le te.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Kajafun
2015.04.01. 16:13
Fantörpikus!
És akkor térjünk a lényegre!
Hogy is lessz majd?
Megkapjuk ezt egy driver formájában?
Nameg WoT-ban max grafon kapok olyan 60-110fps-t,
Lehet hogy azért van ez az fps kilengés mert ott is beragadhatnak a feladatok?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. mister5
2015.04.01. 16:28
Remélem azért az új amd kártyákból nem marad ki a 280x-nél jól bevállt artifacting sem!?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. BReal
2015.04.01. 16:29
Gondolom anno Half Life 2-ben is a Physx szolgáltatta a fizikát. Vagy a Red Faction első részében, amikor kirobbantottad kis túlzással a végtelenségig a bánya falait. Ja, nem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. pdx06
2015.04.01. 16:37
Igaz a mondás, többet ésszel mint erővel. Mert eddig csak az erőforrások pazarlása ment.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. BReal
2015.04.01. 17:11
Érvelj légyszíves, ne egy ilyen blődséget írj. Ha tudod, az a két példám mivel volt rosszabb, mint a te mai példáid, írd le kérlek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. RealDreamQ BReal
2015.04.01. 17:48
Nem fog tudni ... majd keres valamit és linkelket - másokra hivatkozva , mert ott megmondták a többiek is.
De tényleg szívesen olvasunk NORMÁLIS saját tapasztalatú észérveket .
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. sakal6
2015.04.01. 19:59
Nem sikerült még felfognod, hogy a konzolok eleve dx12-höz hasonlóan alacsony szintű API-t használnak. Persze hogy nem tudnának nagyobb teljesítmény kisajtolni belőlük. Ez van gyengék a konzolok, főleg az xbox, pc-t meg visszahúzza a dx11 és a GCN is tud több dolgot számolni mint a nvidias GPU-k, lehet még jobban is, csak a cikket kéne elolvasni és értelmezni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. siriq Lala3...
2015.04.01. 20:06
Latom csak a tablazatig jutottal el de olvasni illtve meghallgatni a tobbit azt mar nem sikerult.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Tuttu
2015.04.01. 20:17
Amikor kiderült, hogy az AMD processzorok elavultak és már nem nem tartják a lépést az Intel-el nem igazán láttam ilyen lelkes AMD fanatikusokat akik védték volna. Most, hogy zöldeknél derül ki a fejletlenség egy nVidia fanatikus sem ismeri be!
Pedig rohadt mind1 ám!!! Volt nVidia VGA a gépembe! Imádtam. Akkor jó is volt! Most már nem vennék mást csak AMD-t. Oka van!
Eddig is az volt az esélyes mert ár/érték alapján vettem, de most...
Örülök a 290-nek! meglesz az előnye, hogy anno azt vettem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Lala333 Tuttu
2015.04.01. 22:21
Persze hogy nem. Foggal körömmel fogják védeni a hülyeségüket. Nem fogják belátni, még akkor se, ha eléjük rakod a tényeket. És ez a szomorú az egészben... Meg hogy hülyítik a népet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Lala333
2015.04.01. 22:28
Szegény AMD-n már csak a csoda segít.


Mi lenne ha Mantliban futna?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. weri
2015.04.02. 00:27
Mostanaban eleg sok uj dolgokat mutat ez a ceg!
Velemenyem szerint ebbol a zoldek is profitalni fognak mivel nem hiszem hogy csak AMD-n fog menni. Beepitik az apikba es hurra!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. atti2010 Lala3...
2015.04.02. 07:07
Na erre mit mondanak a libák?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. v_peter Lala3...
2015.04.02. 11:08
Tényleg csak az. A csődvédelmet fontolgatják.... több online újság szerint.


Még 2 hónapig nem lesz értelmes kártya tőlük a piacon, és akkor is csak a zászlóshajó ami fel tud mutatni valamit, a többi átnevezés.

Szerinted ki visel el negyedévente 300-500 millió dollár mínuszt?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. BReal v_pet...
2015.04.02. 11:13
Te tipikusan az az ember vagy, aki ha épp minden árkategóriában az AMD lenne a jobb ár-érték arányú kártya is kitalálnál valami ostobaságot, hogy az bizony fos.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Whysper v_pet...
2015.04.02. 11:19
De annyira szar az AMD ,hogy az egyik vezető cég a Samsung lát benne potenciált és megveszi! Mekkora gáz. hol is volt ilyen hol is volt ilyen, hjaa AUDI/volkswagen/skoda/Seat. Miért is mert mindent kék zöldre írtak ,de tanál szerintem a tömegszámba sorolható AMD innovációkat majd nem boldog boldogtalan fogja lopkodni ,ha a Samsung-é lesz és nagyhalként majd védelmet biztosít!

Szerintem nem a Minuszokat kell nézni hanem ,hogy Minuszokkal is olyat csinál HARDVER téren ,hogy csak egy rendes SZOFTVER kell ahhoz,hogy meglátszódjon az ereje --- Szóval nem a Hardver gyártása a hibás azért mert a szoftverek nem kompatibilisek hozzá. hozzá......Ami kényszeresen változni fog mivel a Konzolok is AMD hardveresek így ,ha eladni akarnak a játék gyártók kénytelenek lesznek ,hogy meg is vegyék őket!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. v_peter BReal
2015.04.02. 11:19
És milyen egyszerű a dolgom, így hogy egy kategóriában sem szerepel jól, Jól? Sehogy se.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. v_peter Whysp...
2015.04.02. 11:22
Whysper: És ezt a samsung mizériát te komolyan gondolod?
Jó, szerintem ne folytassuk.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.04.02. 11:24
Egy árkategóriában sem szerepel jól? Te köztörvényesen terjeszted a hazugságot. Peace.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Riddick77
2015.04.02. 11:32
Jó lesz ez...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. BReal
2015.04.02. 14:00
Inkább kitörlöm a hsz-t... és megtartom magamnak a véleményem róla.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Asagrim
2015.04.02. 14:01
Ez az ipon, nem a prohardver!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. mrksz22
2015.04.02. 15:03
"Az újítás gyakorlatilag a hatékony feladat-párhuzamosítás előnyeiből profitál, azaz segít, hogy a hardverben rejlő potenciált még jobban kihasználhassa a szoftver."

Ha csak ennyi kell hozzá, hogy jobb legyen a teljesítmény akkor ezt miért nem csinálta meg BÁRKI is?
Ja tudom, mert akkor nem tudtak volna ennyi drága csúcskártyát eladni, ha teljesen jól futna az olcsóbbik kártyán is a játék.
Ezért minden tiszteletem az AMD-nek, hogy szoftveres téren próbál olyan változásokat végrehajtani, ami kedvez azoknak, akik nem akarnak százezereket költeni hardverre, hogy élvezhető grafikával, játszható FPS-el lehessen játszani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Andrass8
2015.04.02. 22:32
Ez most egy win 10 dx12 reklám volt kb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Samanoske
2015.04.05. 14:53
Nem átnevezés egyáltalán mert az "R"sorozat tud pár dolgot amit a hd nem.
Előbb nézz utána mielőtt hülyeséget írsz te nv mániás!
Az se jobb,butítja a karikat,miatta kell visszavenni 1-2 dolgot dx 12-nél.
A 3d se jó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!