Új molekulákra akadtak az Ió légkörében

Dátum | 2013. 09. 20.

Az Ió, a Jupiter legbelső Galilei-holdja, a Naprendszer geológiailag legaktívabb égitestje. Több mint 400 aktív vulkáni régió található rajta, és az alacsony gravitációnak köszönhetően a vulkáni hamu egészen 300 km magasságig feljut. A Föld átmérőjének kicsit több mint egynegyedével rendelkező égitesten több mint száz olyan hegy van, amely magasabb mint a Mount Everest. A hegyek és vulkánok közt kiterjedt lávafolyamok és kéntavak húzódnak, meglehetősen barátságtalan, de tudományos szemszögből annál izgalmasabb környezetet teremtve. Az intenzív vulkanizmus következtében az Ió vékonyka légköre főként kén-dioxidból áll, kisebb mennyiségekben pedig kén-monoxidot, nátrium-kloridot, illetve atomi ként és oxigént is tartalmaz. Bár a hold relatíve közel helyezkedik el a Földhöz, atmoszférájának pontos összetételét a mai napig nem sikerült felderíteni. A modellek alapján ugyanis egy ilyen égitest légkörének néhány másfajta molekulát is tartalmaznia kellene, amelyeknek azonban egyelőre nem sikerült nyomára akadni. Egy nemzetközi kutatócsoport most minden eddiginél alaposabban vizsgálatoknak vetette alá az égitestet, és a kutatás eredményeként sikerült egy újabb kénizotópot (kén-34) és kálium-kloridot is azonosítaniuk a légkörben. Továbbra sem tudták azonban kimutatni szilícium-monoxid, dikén-monoxid és néhány más kénizotóp jelenlétét, amelyeknek pedig a kutatók szerint egy ilyen környezetben létezniük kellene.

Ezen molekulák többsége jellegzetes frekvenciákon sugároz, amikor megváltozik a forgási állapota, így a szubmilliméteres tartományban vizsgálódva kimutatható a jelenlétük, magyarázza Arielle Moullet, a kutatás vezetője. A szakértők az Atacama-sivatagban 5100 méteres magasságban található APEX távcsövet használták vizsgálódásuk során. A 12 méter átmérőjű APEX a milliméteres és szubmilliméteres tartományban, vagyis az infravörös sugárzás és a rádióhullámok közötti sávban végez méréseket. A szakértőknek hónapokig tartott a 16,5 órás megfigyelés adatainak elemzése, de megérte a fáradságot, hiszen az erőfeszítés két, eddig detektálhatatlan anyag kimutatásához vezetett az Ió légkörében. A kálium-klorid felfedezése azért számít nagyon fontos lépésnek, mert jelenléte alapján végre közvetlen kapcsolatba hozható az Ió vulkanizmusa és a Jupiter körüli elektromosan töltött gázfelhő, a plazmatórusz. Ez utóbbi ugyanis jelentős mennyiségben tartalmaz káliumot, amelyről már korábban is feltételezték, hogy nagyrészt az Ióról származhat, tényleges bizonyíték azonban mindeddig nem állt rendelkezésre ennek igazolására.

Hasonlóan nagy lépést jelent a kén 34-es tömegszámú izotópjának azonosítása. A kén 25 ismert izotópja közül ez számít a második leggyakoribbnak a minket körülvevő világban, a Jupiter ezen különleges holdján azonban meglepően nagy mennyiségben fordul elő. A kén-34 és a kén-32 légkörben mért aránya duplája a Naprendszerben megfigyelt átlagnak, ami azt jelzi, hogy további ismeretlen, felderítésre váró folyamatok zajlanak az Ión. Azt egyelőre nem tudni, hogy a magmában, a felszínen vagy a légkörben történnek ezek, de az bizonyosnak látszik, hogy valami valahol jelentős mennyiségben termel kén-34-et, mondja Moullet. A további feltételezett, de eddig kimutathatatlannak bizonyuló molekulákkal kapcsolatban a kutató azt mondta, hogy ezek vagy nincsenek ott, ami meglepő fordulat lenne, vagy a műszerek nem elég érzékenyek kimutatásukhoz. A kutatás következő fázisában ezért a szakértők az ALMA nevű távcsővel fogják vizsgálni az Iót, amely több mint ötven darab 12 méter átmérőjű tányérból áll össze, így jóval érzékenyebb, mint az APEX, amely egyébként az ALMA alapegységeinek prototípusaként készült el. Bár az Ió nagyon szélsőséges példáját jelenti a vulkanizmusnak, a szakértők azt remélik, hogy tanulmányozása révén többet tudhatnak meg ezen érdekfeszítő geológiai folyamatokról, és ezt a tudást a Földön, illetve a Naprendszer más égitestjein is hasznosítani tudják majd.

4. freyr
2013.09.21. 22:33
Csak én olvastam lovat? A betűtípusotokkal az I pont úgy néz ki, mint az l.

3. x424
2013.09.22. 06:41
Én is lovat olvastam

2. Ronan
2013.09.22. 13:35
A pontot igazán ki lehetne tenni a rövid nagy I-re is.Egy kis betűkészlet fejlesztés.Ja hogy hogy hülyítés van folyamatban itthon?

1. Terror
2013.09.22. 13:40
Miért, a Llanót is liánnak olvassa a sok agyonművelt, ennek nincs köze a betűtípushoz. Mivel légkörről van szó, ezért evidens, hogy az Ióról van szó, nem lovakról. Ugyanígy van kiírva a wikin is.