iPon Hírek

Valve: elég a felhasználók vesztegetéséből!

Dátum | 2015. 02. 12.
Szerző | Freelancer
Csoport | JÁTÉK

A Steam a PC-s játékipar megkerülhetetlen alapköve. Minden játékfejlesztőnek érdeke, hogy alkotása elérhető legyen a virtuális boltban, mert így az több mint százmillió potenciális vásárlóhoz juthat el. A szolgáltatást üzemeltető Valve érthető okokból igyekszik magasan tartani a nívót. Ezt a célkitűzést szolgálja a Steam Greenlight program, aminek keretein belül a felhasználók szavazataikkal segíthetik a tetszésüket elnyerő játékokat abban, hogy felvegyék őket a kínálatba. Mivel a tét igen nagy, sokan élnek etikátlan eszközökkel. A leggyakoribb trükk, hogy ingyenes Steam-kulcsok ígéretével kenyerezik le az embereket, akik ezért cserébe akkor is szavaznak az adott programra, ha az annyira nem is érdekli őket, mivel jutalmukat könnyedén eladhatják, elajándékozhatják vagy elcserélhetik. Ez a gyakorlat természetesen alapjaiban borítja fel a rendszert, hiszen ilyenkor a szavazatok mögött nem érdeklődők, hanem haszonleső potyázók állnak. Ez érthető okokból a Valve-nek sem jó, mert egy rosszul fogyó játékból alig-alig származik bevételük.
A tisztességtelen szavazatvásárlás mostanra olyan mértékeket öltött, hogy a cég illetékesei úgy érezték, elérkezett az ideje annak, hogy finoman megkérjék az alkotókat arra, hogy ha egy mód van rá, legyenek kedvesek, ne vesztegessék meg a felhasználókat. Az udvarias, de határozott hangvételű üzenetben utalnak rá, hogy a jövőben alaposabban szemmel tartják majd a kétes ügyletekkel próbálkozó fejlesztőket, és hogy mivel szerintük az ilyen szavazatok nem jelentenek valódi érdeklődést, azokat nem feltétlenül fogják figyelembe venni. Így gyaníthatóan, aki mesterségesen igyekszik majd felduzzasztani pártfogói számát, az súlyos szankciókra számíthat. Remélhetőleg a Steam Greenlightnál hamarosan ismét a minőség kerül a középpontba, nem pedig a konc. Ti kaptatok már kulcsokat a voksotokért cserébe?
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

18. Avisto
2015.02.12. 17:08
Valahogy nem értem ezt: ha alapban olyan kicsi az érdeklődés az adott játék iránt hogy ilyen eszközökhöz "kell" nyúlnia a készítőnek, akkor miből remél majd később bevételt? Feltételezem az érdeklődés (és ezzel együtt az eladás) később se fog megsokszorozódni.

Mondjuk olyan embert se ismerek aki egyáltalán foglalkozna ezzel a Greenlight dologgal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. bPatrik Avist...
2015.02.12. 17:43
Pedig rengetegen foglalkoznak a Greenlight-al! Többek között én is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Freelancer Avist...
2015.02.12. 17:44
Rendszerint arra építenek, hogy ha már a boltban vannak, akkor majd akad, aki 1-2-5-10 dollárt kifizet a játékukért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. asdsa Avist...
2015.02.12. 17:44
Nem feltétlen az a játék lesz felkapott, ami jobb, hanem amelyiknek sikeresebb a marketingje. De ez nem csak a játékoknál van így, hanem mása művészeti ágakban... sőt az iparban is.
Sajnos sokan csalni kényszerülnek, mert másképp letolnák őket az útról.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. csigabigaf
2015.02.12. 17:54
Eléggé képmutató dolog a Valvetől, bár logikus.
Ezzel az ő bevételeik csökkennek így szívesen közbelépnek, miközben amikor ők bevezették az Early Access-t akkor nem féltek attól hogy " ez majd azt mutatja minden más fejlesztőnek, hogy ezt kell csinálni" pedig bizony azt mutatja.

Lévén az elöbbi profitot visz, míg a második profitot hoz így egyértelmű hogy a Valve miért is hajlandó képmutató kijelentéseket tenni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Kerty csiga...
2015.02.12. 18:09
A két dolognak semmi köze egymáshoz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. kihaennem
2015.02.12. 18:59
csak engem zavar jobban az early access ás az igéretek utáni "na jó most kész" és nem azt kapod amit igértek játék letudva.? ez sokkal jobban érdekel mint a szavazat hamisítás, sose foglalkoztam a még reviewkal sem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Asagrim kihae...
2015.02.12. 19:07
Stardrive erre tipikus példa. Összekoldulta a pénzt az egy darab fejlesztő, aztán dobta az egészet, és nekiállt valami spinoff projektnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Atesz1987
2015.02.12. 19:34
Többek között ezért nem veszek soha többé androidos készüléket. A google play tele van 5 csillagos semmi érő, fos apokkal, mert alig hogy feltelepíted, már tolja a pofádba, hogy értékeld 5 csillagra, és kapsz érte valamit. Nem régóta van WP-om, de még egyetlen szar appal sem találkoztam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Atesz1987 kihae...
2015.02.12. 19:36
nem értem ezt az early access hisztit... nem kötelező részt venni benne. Ha nem szereted, ne élj vele. Várd meg a kész játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. nemlehet Atesz...
2015.02.12. 19:49
iOS-en is ez van, sőt ott még nagyobb biznisz a szavazatvásárlás, mert ugye 1 készülékkel csak 1 id-t tudsz használni.

Amúgy az egésznek az a lényege, hogy a listákon mindig a népszerű játékok kerülnek előre. Amit sokan látnak sokan letöltenek függetlenül attól, hogy jó-e vagy sem. Itt is ez lehet. Lehet egy játék akármilyen jó, ha nem tudsz róla semmit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. madcaptain
2015.02.13. 01:35
Hat nekem akkor is ugy tunik, mar annyi jatek lesz a Steam-en hogy lassan a nagyobb halak jatekai kezdenek elhalvanyodni, mert a sok kishal kiszoritja oket. Es ezt jelzik a Valve fele is. Elvegre "fix" mennyisegu kiemelt hely van a store-jukban.
A sima Steam boltban rengeteg nem vagy alig mukodo regi jatek van, nem greenlight-bol, kismillio multi only jatek van szerver nelkul stb. Ezek egyreszet bundle-kban adjak el.
Vagyis minosegellenorzes valojaban nincs.

Amugy meg ahogy mas is irta minden a marketing. Lehet akarmilyen jo jatekod ha az emberek nem tudnak rola. Ez hatvanyozottna igaz a mobil store-okra. Ott egy uj jatekkal kb. eselyed nincs a mar 10 millio letoltessel rendelkezo jatekokkal szemben.
Ezert nyernek/kaszalnak a virusmarketing-es sok ev alatt befuto beta jatekok amikrol az emberek tudnak es tesztelik oket ,adjak a visszajelzeseket.
Na meg a steam-es hype is sokat szamit, sok szerintem gyenge indie cimet adott el a steam hype.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Atesz1987 madca...
2015.02.13. 06:43
Nem értek egyet ezzel a marketing dologgal. Nem mondom, hogy egy fillért se költsenek rá, természetesen fel kell rakni a térképre a programot, de nem szabadna, hogy a költségvetés 30-50%-t a marketing tegye ki. Márpedig ez a helyzet. Ez a fogyasztási cikkeknél, mint a Coca Cola, vagy a Fa tusfürdő működik, de a programok esetében (legalább is szerintem) sokkal többet számít az elégedett vásárlók visszajelzése, mert az informatikában sokkal jobban terjed az információ. Hiába tudom, hogy a Lorin tusfürdő van olyan jó, mint a Baba, és 1/3 annyiba kerül, csak egy nagyon szűk réteggel tudom ezt közölni, viszont a játékok esetében pillanatok alatt milliókkal tudathatom, hogy tetszik, vagy sem, érdemes érte pénzt adni, vagy sem. Persze, el lehet adni egy félkész játékot is óriási marketing költségvetéssel, de hosszú távon ez nem fog működni. A játékos társadalom nem felejt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. 5hR3kY
2015.02.13. 07:46
Mielőtt elkezdenének hősködni hogy márpedig ők megvédik a vásárlókat, a saját házuk táján kellene szétnézni egy rakat régebbi programnál! Van ami szimplán nem is működik újabb gépeken, azokra kellene csinálni egy működőképes leírást ha el lehet indítani, de ha nem akkor odaírni hogy mi alatt fut rendesen. Illetve amelyik játéknak megszűnt a multiplayere, annál is kirakni egy figyelmeztetést. Én azt sem bánnám ha bevezetnének egy normális pénzvisszafizetési rendszert. Ha nem jön ki az Early Access x időn belül, visszakapod a pénzed, illetve ha inkompatibilitás miatt nem tudod futtatni a gépeden a játékot akkor is adják vissza a pénzed.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Phantomstr... 5hR3k...
2015.02.13. 08:15
A pénzvisszafizetési rendszer, esetleg valamiféle időkorlátos próbaverzió tényleg jó lenne, de szerintem a kompatibilitás biztosítása, illetve a leírás a kiadók és a fejlesztő ügye. Tájékozódásra pedig ott a steam fórum is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. srobi
2015.02.13. 18:42
Engem miért nem akar senki megvesztegetni?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. 5hR3kY Phant...
2015.02.13. 23:31
Ha egy játék nem megy, és több ezren jelezték a Steam-nek akkor miért árulja tovább? Vagy ha tudják jól hogy lelőtték a szervereit, akkor miért van még kiírva hogy multiplayer-es a játék? Ha alapból szart árulnak, vagy a szart átcímkézik jónak és eladják neked, akkor a bolt nem hibás, hanem csak a bolt beszállítója?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. madcaptain Atesz...
2015.02.16. 01:15
Ebben teljesen igazad van. A gond ott van, hogy a rengeteg magasszintu fejelsztokornyezetnek hala mar boldog boldogtalan jatekot scinal. Miert , mert nem kell hoza nagy uzlethalozat/gepsor stb. se semmi ma mar. Egy szoftver termeket allit elo ami ha befut akar dollarmilliokat is hozhat.

Ha nem kolt sok idot/penzt marketingre, akkor nem lesznek milliok akik leugatjak mert szar vagy jo jatek mert soha senki nem hal rola max par ezer ember amibol parszazan jo ha megveszik majd es bukas lesz a projekt.

Ezert is nyomatja manapsag minden ceg a kozossegi mediat. Egy hirforrasnak alcazott gyakorlatilag ingyenes marketing eszkoz, amelyben ingyen ugynokeid reklamozzak a te termekedet es neked hajtanak hasznot nulla fizetsegert cserebe. Nem kell fizetett ujsagcikk, TV reklam, plakatok, mert a virusmarketing kb. ingyen elintez mindent.

Eleg annyit kolteni a marketingre meg egy szar jateknal is hogy kello szamu teszt legyen a neten ami alapjan az emberek megveszik.
Onnantol kezdve ha profitot kap a fejleszto mar szarhat a sok valos 10000 user review-ra. Nekikezd a kovetkezo projektnek, esetleg par nagyon gaz hibat javit.

Nem veletlen tunt el a demo rendszer. Arra megy ki a jatek hogy a marketingel "eladjak" a szart, ha meg vki pattog ott az EULA. Az eladjak idozojeles mert manapsag kb. senki nem arulja a jatekot, csak korlatozott login/letoltes-jatekjogot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!