iPon Hírek

Vége a sárga lámpánál való hezitálásnak

Dátum | 2012. 08. 11.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Neve is van annak a másodperc töredékéig tartó időszaknak, amely akkor következik be, amikor a közlekedési lámpa sárgára vált, a sofőrnek pedig el kell döntenie, hogy a fékre lép vagy beletapos a gázba. Az úgynevezett „dilemma zóna” egy új radarrendszernek köszönhetően örökre eltűnhet a vezetési rutinból.

Az új technológiát egy belga cég, a Traficon alkotta meg. A TrafiRadar kombinálja a képi és radaros gépjármű-megfigyelést a közlekedési lámpákat irányító rendszerrel, lényegileg „tartja” a sárgát, amíg az autó áthalad a kereszteződésen.

Míg a városok vezetői nyilvánvalóan nem repesnek az ötlettől, hogy át kell szereltetniük a közlekedési lámpákat, az új rendszer révén jóval biztonságosabbá válhatnak a kereszteződések. A dilemma zónában őrlődő autós jelenleg vagy azt választja, hogy beletapos a fékbe, ezzel kockáztatva, hogy hátulról beléjönnek, vagy vállalja annak rizikóját, hogy a lámpa pirosra vált mielőtt átérne a kereszteződésen. A TrafiRadar ezt a döntést könnyíti meg, mivel felméri, hogy a gépjármű átér-e az útszakaszon a pirosra váltás előtt, és ha nem, akkor pár másodperccel megnyújtja a sárga jelzést, és ezzel a keresztirányú forgalomnak szóló pirosat is.


A Traficon egy új kerékpár-detektáló rendszert is bemutatott, amely hőkamerák segítségével észleli a bringásokat, és a lámpákat úgy igazítja, hogy legyen idejük átérni a kereszteződéseken. A bicikliseknek ugyanis ehhez hosszabb időre van szükség, mint például egy motorosnak, így ha a rendszer kerékpárost észlel, hozzá igazodva módosítja a szabad jelzés hosszát.

Mindkét rendszert egy múlt heti Floridában megrendezett konferencián mutatták be. Egyre több hasonló fejlesztés készül, amelyek az intelligens forgalomirányító-rendszerek megvalósulását hivatottak elősegíteni. Ezek a rendszerek képesek dinamikusan idomulni az aktuális forgalomhoz és haladási sebességhez, így sokkal biztonságosabbá teszik az utakat, és praktikusabbá a városi közlekedést. 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

49. Balucsek
2012.08.11. 13:45
Szép és jó de vannak egyszerűbb megoldások is... pl a kiegészítő visszaszámláló, de van ország, ahol váltás előtt villog a zöld, hogy fel tudjon készülni a megállásra. Aki meg ennyi jelzés ellenére is tőgázzal átrobog a kereszteződésen azt nem érdekelné még az se ha ez a kütyü segíteni akar neki és átváltja előtte a lámpát, mert megtudna állni, sőt még az utána jövő 3 is telibe nyomná a gázt, mert úgyis megvár a lámpa...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
48. Lugi
2012.08.11. 13:58
Mi van, ha egymás után mennek a kocsik a kereszteződés felé? Meddig tartja a sárgát?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
47. hegyitaho
2012.08.11. 14:14
így van ha nem a büntetés beszedése lenne a cél akkor itt is lenne villogó zöld
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
46. Avisto
2012.08.11. 14:59
Nekem is ez volt az első gondolatom hogy folyamatos forgalomnál akkor "beragad" a sárga majd vagy mi?
A második meg az hogy ezzel hogy a keresztforgalmat késlelteti, ezzel a zöld hullámokat felborítja nem?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
45. sniperjoce...
2012.08.11. 15:35
Ez az itt Veszprémben is majdnem mindenhol ahol nagyobb forgalom van ott van egy egyszerű számláló a lámpa alatt ami vissza számlál pirosról zöldre illetve zöldről pirosra váltásnál is. Ezzel ez a probléma szerintem meg van oldva nem kell radar meg ilyenek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
44. Whysper
2012.08.11. 16:45
SNIPERJOCEK, de az túl egyszerű meg olcsó. Ide kell sok pénz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
43. NKing
2012.08.11. 16:47
Valóban, sokszor kényes forgalommérésen alapuló terveket készítenek a lámpák idejének megállapítására. Sok esetben nem csak a két kereszteződő utat kell figyelembe venni, hanem a kötött pályás tömegközlekedést, a gyalogosátkelők és kerékpárutak átkelőjét valamint a következő lámpa helyzetét (ahogy Avisto mondja, a zöldhullámokat).

Egy ilyen rendszer aztán teljesen felborítaná ezeket a terveket...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
42. Fzoltan
2012.08.11. 17:10
Ne hülyéskedjetek már, mi a különbség a SÁRGA és a VILLOGÓ ZÖLD között??? A számláló is félmegoldás. Vannak olyan országok, ahol egyszerűen csak átvált pirosra, mindenféle átmenet nélkül. "vagy vállalja annak rizikóját, hogy a lámpa pirosra vált mielőtt átérne a kereszteződésen" - és ha átvált pirosra, akkor mivan??? Semmi. Nem egyből kap zöldet a másik, legalábbis a lámpák többségénél.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
41. axe
2012.08.11. 17:41
Fzoltan - Majd ha lesz jogsid megtudod Am az, hogy ha villog tudja hogy nemsokára sárga lesz és nem egyből, de nálunk ez nem működő rendszer sőt a sárga sem, mer ugye így nem tudni hogy ha te zöldön mentél át és közben sárgára változik miközben alatta vagy így tudják behajtani a magyar tisztességes rendőrök a pénzt, amiből a magyar ember így is ló....t nem kap.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. I.Jozsef83
2012.08.11. 19:28
Nézzetek el Győr városába , kocsikázzatok egyet és elfogtok csodálkozni ... csak országosan alkalmazni kell a normális megoldásokat . Aki ott karambolozik az vagy ittas , vagy vak , vagy süket , vagy a csajokat bambulta
Aki van itt győri megtud erősíteni , sőt pontosítani ... egyetem miatt tudom oda jártam .
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
39. Fzoltan
2012.08.11. 20:27
axe: Köszönöm, lassan 10 éve van jogosítványom. Egyébként nem, ahol zölden villog a lámpa, ott nincs sárga, azaz ugyanannyit jelent...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. Fzoltan
2012.08.11. 20:30
Egyébként tévedés, nekem ismerősöm így járt, ahogy te leírtad, meg akarták büntetni, ő bíróságra ment és megnyerte az ügyet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. Szefmester
2012.08.11. 20:41
A veszélyes zöldet meg kellene szüntetni... nemhogy kitolni meg előre jelezni. Zöldben vezetsz, pirosban meg megállsz kész. Elég kellemetlen amikor kerékpárosként megyek és lassítok a sárgánál mert nem érnék át, de azért a mögöttem jövő autós balf@sz meg inkább rágyorsít hogy átérjen, holott amire odaér addigra már piros van...

Nyomassanak rá egy fényképezőt amivel lekapja a jármű rendszámát, majd egy érzékelőt alulra hogy észlelje ha át is halad a lámpa alatt.. Ha nem halad át akkor törli a képet, ha áthalad akkor küldi a jardra tilosban áthajtásért... Eleinte tuti lenne sok sok méltatlankodó szabálytalankodó köcsög, de aztán hipp hopp csökkenne a szám. Vagy legalábbis növekedne a rendőrségre befolyó összeg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. I.Jozsef83
2012.08.11. 21:05
Széfmester egy igazi rend őr Őrmester , vagy már egy előreléptetett FŐ törzsőr mester

Szolgálunk és Védünk ! na ja , peeersze nehogy már rendőrállammá fejlődjünk ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. otek
2012.08.11. 21:45
sárga? ugyan már, itthon réges-rég a piros is szabad jelzés. Myugodtan le lehetne szerelni a lámpákat
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. zvigh
2012.08.11. 21:47
"A veszélyes zöldet meg kellene szüntetni" ezt hogy érted?
Balucsek már az elején leírta a lényeget, már a visszaszámláló is megoldás lenne. De abban mi lenne a poén a városvezető nagyuraknak? Semmi. Minek itt fejleszteni, mikor harácsolni sokkal kifizetődőbb. Kelet-európa, vagy inkább a Balkán, a hely,ahol élünk, ezt ne feledjétek.
Egyszer volt egy cikk egy cégről, akik biciklire szerelhető hátsó kamerát fejlesztettek ki, kis lcd-vel, hogy majd abban látod mi történik mögötted. Kicsit olyan szagú ez a radaros megoldás is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. Georg17
2012.08.11. 22:08
Széfmester

Kerékpáron egész más a világ, a sebesség, a reakcióidők, mint autóban. Engem konkrétan nem érdekel, ha sárgánál még átslisszol a kocsi, ha az reális, s engem nem gázol el. Vagy remélem nem az a gond, hogy ő átért te meg nem? Illetve hogy neki kocsija van, neked meg csak cangád? Ha esetleg félsz a kerón, azt mondjuk megértem. Nem egy életbiztosítás, de erről viszont meg nem a sárga lámpa tehet.

Az egyszerűbb számlálós rendszer szerintem is elég. Ráadásul még ez sincs mindenhol a mi városunkban sem. Gondolom anyagi okai lehetnek elsősorban. Arról nem is beszélve, hogy még ez is meg tud bolondulni. Aligha hiszem, hogy jelenleg ez lenne az emberiség legfőbb problémája. De valaki már megint megakar gazdagodni.

A zöldullám felvetőivel is egyetértek. Bár volt időszak, amikor még a hagyományos rendszerrel is direkt a zöldhullám ellen voltak. Gondolom így akarták a forgalmat lassítani, (gyorshajtás ellen)? Elég idióta húzás volt. Érdekes módon egy bizonyos október után hipp-hopp megváltozott. Szándékosan nem írok várost, s politizálni sem akarok.

Ismételten az a gondom ezzel, hogy volna ennél fontosabb dolog is Európában, mint ezzel foglalkozni, s erre pénzt költeni. Ráadásul maga a technológia, amit alkalmazni akarnak hány éves is? 10-20 éves? Valakinek pont most jutott eszébe ez? Nem egy nagy ötlet, ez bárkinek eszébe juthatott volna. Az ilyen ötleteknek mindig az döntő szempontja, hogy megéri-e a költségeket? Ezek szerint ez most megéri? Valakinek biztos.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. jozsefm
2012.08.11. 22:36
Föl kell szerelni párat és meglátjuk. Ártani nem árt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. Balucsek
2012.08.11. 23:28
Jah ha lehúzás kell akkor mondok jobbat. Az útba építsünk félméteremként piros sárga zöld ledeket a kereszteződés előtti 50m-en. És az útba építettet ledek jeleznék hogy honnantól kell megállni mert nem ér át az ember. Hány milliárdot kapok az ötletért?

De am leg költség hatékonyabb megoldás, hogy a sárga időtartamát meghosszabítják kb 7 mp-re a (zöld rovására) és a kereszteződés előtt egy vonal, hogy ha sárga a lámpa és a vonal előtt jár az autós, az azt jelentené "ÁLLJ MEG PARASZT!". Ezt az ötletet már pár száz millióért is szívesen a közösségnek adnám
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. djwolf
2012.08.12. 05:21
Amúgy ezt az egészet azért hozzák létre, mert az autósok nagy része tudja, de mégse sikerül (Nekik) Sokszor betartani, hogy mit jelent a "SÁRGA FÉNYJELZŐ LÁMPA". (!) Ill... , hogy kevesebb legyen a baleset a lámpás kereszteződésekben. Mert meg kell hagyni biztos te is találkoztál már "Idiótákkal az utakon".

A "SÁRGA FÉNYJELZŐ LÁMPA" - A Forgalom változását, (Illetve veszélyes helyre) Hívja fel a figyelmet. Illetve fel kell készülni az elsőség adásra.

(csak ezt sokan nem tartják be) Mert úgyis átférek....

Az ötlet nem rossz! De viszont a Hsz. - ekben is van igazság!

Pl:

pl:

(Balucskek)

a kiegészítő
visszaszámláló

"Az útba építsünk félméteremként piros sárga zöld ledeket a kereszteződés előtti 50m-en. És az útba építettet ledek jeleznék hogy honnantól kell megállni mert nem ér át az ember"

De ettől függetlenül, ha "SÁRGA LÁMPA VAN meg kell álni, majd az elsőbséget meg kell adnni. " (Kellene)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. orimate
2012.08.12. 07:59
Visszaszamlalo zold az azert nem jo mert 50méterről ki latja hogy mennyit mutat? Az hogy nincs sarga zoldrol pirosra valtas elott, olyat még nem lattam. Voltam mar par orszagban. Az olaszoknak van priosrol azonnal zold. A villogo zold azert jó mert most mi van?: uhh zold van tolom neki, uhh sarga van, de nem tudok mar megallni tolom neki es a vegeredmeny az hogy 80al zörgetsz át a piroson vagy jo esetben sargan. A messzirol lathato villogo zoldnel meg mar meg se probalja elerni senki a zoldet, mert tudja, hogy esélytelen. A zöld hullámos kerdes jogos szerintem is. Amivel lehetne gyorsitani a forgalmat az a nyomogombos zold a gyalogosnak. Sok helyen all a forgalom a semmiert,mert zold van a zebran,de senki nem megy at. Ilyenkor ez az utem kimaradhatna es hosszabb zold lehetne. Bar itt is felmerul a zoldhullam problema.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. Szefmester
2012.08.12. 08:05
1. Meg kellene tanulni olvasni. Egy db é betűt sem látok a nevekben/nevemben. Problem?
2. nem kellene annyira védeni szegény autósokat. Itt a városban több állandó trafit is felszereltetnék, mert elég gáz amikor azok a hülyegyerekek akiket nappal kerékpárral előzök, este behozzák a lemaradást az átlagsebességből és nekiállnak versenyezgetni.
3. Nem félek az autósoktól, max ha épp leszorítanak én meg belerúgok a roncsukba hogy elférjek.
4. Itthon a közlekedési kultúra olyan rossz hogy mondhatni nem is létezik. Gyalogosként a zebrán olyannyira óvatosnak kell lennem hogy van amikor 5-6 autó is elmegy mire elegem lesz és kilépek egy elé. Pedig a KRESZ szerint alapból lassítania kell, és ha határozott átkelési szándékot mutat akkor átengedni. Nos.. amikor két lábbal a zebrán állok és nem a padkán az már szerintem elég határozott. Amikor meg nekiáll anyázni meg kiabálni akkor konkrétan mit képzel magáról? Lehet itthon a gyalogosoknak úgy kéne viselkedniük mint néhány "eközben oroszországban" videón, és az ilyeneket kikapni a kocsiból és addig verni míg fel nem fogja hogy, attól hogy egy konzervsz@rban utazik te meg nem, attól még nem nekem kellene csak figyelnem a közlekedés alatt.
5. A számláló jó ötlet lenne, de csak annyi történne hogy kicsit hamarabb taposna oda az "ezen még átférek" nevében!
6. Nem, nem vagyok rendőr, de ha velem betartatják a szabályokat (nem csak a sünök hanem a konzervesek is) akkor elvárnám hogy mások is tartsák be azokat. Nem véletlen lett kitalálva.
7. Vannak olyanok akik azt hiszik azért mert aszfalton összkerekes (anti)terepjáróval közlekednek mindent lehet. A csóri szabályosan kerékpárral közlekedő egyént (engem) ledudálnak az egyirányú utcában csak mert ő rossz irányból fordult be és nem fért el tőlem...
8. djwolf: ez a ledes aszfaltos megoldás kicsit olyan lenne mint az NFS új részeiben az ideális ív vonala. Érdekes lenne, de szerintem túl hamar bemocskolódna/tönkremenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. djbundy
2012.08.12. 08:44
Kezdjük ott, hogy a jogosítványok 95%-át visszavonjuk, valamint a megszerzését a triplájára szigorítjuk.
Sokkal veszélyesebb egy 35-el totyorgó nagyanyó mint a 80-al "száguldozó" fiatal. Az előbbinél fogalmad sincs, hogy a következő pillanatban mit is fog csinálni, még az utóbbinak már a helyezkedéséből is ki lehet találni.
Nem pocsékolni kell a pénzt értelmetlen felületi kezelésekre, hanem az első mondatomban megfogalmazott módon szerzett bevételből inkább járhatóbb utakat építeni, mert amíg lesem a villogó zöldet vagy amíg a folyamatos sárga kiégeti a retinám, belemegyek pár akkora tankcsapdába, hogy fejjel lefelé állok meg a kereszteződés közepén és még a nyakamon is átmennek hatan akik szintén a lámpát bámulják!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. I.Jozsef83
2012.08.12. 10:33
Szefmester legalább a poént látnád meg ill. éreznéd csak ...

Itt van orimate nekem : Őri Máté

Na de , hogy valami témához illő is legyen :
Lámpák elé 10-15méter hosszan felmarni rázóbordázatra , azt meggondolná a sok nagysebességgel közlekedő szabálytalankodó, hogy ne csessze szét a futóműrendszerét ... Jó kis hezitálás lenne - hu vazz lassítani, lassítani .Gyalogátkelők elé ( ZEBRA )szintén ezt tenném .

2. nem kellene annyira védeni szegény autósokat. Itt a városban több állandó trafit is felszereltetnék

Nem védeni kell , vagyis miért ne ? Inkább milliárdokat elherdálni múszerekre stb ?

4. Itthon a közlekedési kultúra olyan ...


Egyet mindenki jegyezzen meg : hiába megyen valaki védett útvonalon , mert lehet , mert megteheti hiszen a többi alárendelve vagyon ....
Akkor van elsőbbséged - ha azt meg is adják ! és ez mindenhova érvényes .


 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. vna
2012.08.12. 10:38
Sajnos van egy olyan probléma, hogy a kerékpárosok folyamatosan kihasználják azt, hogy rajtuk nincs semmilyen azonosító.
Nem egy olyat hallottam az utóbbi időben, hogy 70-80km/h-s szakaszon, a reggeli csúcsban, a bringás a sáv közepén ment, ezzel egyértelműen gátolva a többi közlekedő haladását. Ebből adódóan, ahogy cserélődtek mögötte az autósok és gyorsítás után, amint észrevették, hirtelen fékezés jött és nem csak az ő, hanem a többiek is időről-időre veszélyhelyzetbe került. Persze egy idő után mögékerült valaki, aki rá is dudált, mielőtt sikerült végre megelőznie.
Majd beértek a lámpához, ahol a bringás előregurult és lendületből lerúgta az autós egyik tükrét. Azért, hogy ne lehessen felelősségrevonni egyszerűen behajtott szemből egy egyirányúba és köddévált.

Sokszor az autósokból a tehetlen düh hozza ki az állatot, mert a bringások bármit megtehetnek, ha nincs rendőr, aki látná, hogy mi történik, viszont az autóst megbűntetik, bezárják, stb.

Nehogy félreértsetek, nekem semmi bajom a bringásokkal. Azokkal a tahókkal van bajom, akiket csak azért nem a bringások szídnak, mert nem terepjáróban ül, hanem bringán adja elő a mutatványait.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2012.08.12. 10:40
djbundy: sok helyen volt már erről, a ki is veszélyesebb az utakon, vita. Amely az esetek nagy százalékában az anyázásig fajult Egyezzünk ki abban, hogy attól függően, hogy milyen úton történik ez a forgalmi esemény, mindkettő veszélyes. A másik pedig az, hogy pl. általános esetben lakott területen érvényben levő 50 km/órás sebesség az a megengedett legnagyobb sebesség. Ami azt jelenti, hogy lassabban lehet menni de gyorsabban nem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. I.Jozsef83
2012.08.12. 10:48
djbundy - 2012-08-12 08:44:3923

Kezdjük ott, hogy a jogosítványok 95%-át visszavonjuk, valamint a megszerzését a triplájára szigorítjuk. Sokkal veszélyesebb egy 35-el totyogó nagyanyó mint a 80-al "száguldozó" fiatal. Az előbbinél fogalmad sincs, hogy a következő pillanatban mit is fog csinálni, még az utóbbinak ---

még az utóbbiak okozzák rutintalanság és felelőtlenség miatt a legtöbb balesetet ! Országos statisztika ! És valóban így van ...

a megszerzését a triplájára szigorítjuk. ezzel maximálisan egyetértene mindenki , sőt akár ötszörösére ! És félévig csak próbajogsi ... De sajnos itt is a pénz-pénz-pénz és pár hét múlva kézben a jogsi ... sajnos ! De kocsi ott van már alatta , aztás kicsi versenyző elindul bemutatni tudását, este meg irány DISCO bandástul ... aztán anyuciék meg nemtudják elképzelni hol lehet picinyfia ... kékfényből értesülnek .. és az ártatlanok vesznek oda ...
ez kell ide ?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. dilofekete
2012.08.12. 11:31
Én is kerékpárral közlekedek és az egy szerencsétlen dolog, hogy nem rendelkezek jogosítvánnyal, mert ha teszem azt megkérdezné tőlem a rendőr a kresz szabályait, most mégis mire alapozzak, mire föl kéne nekem tudnom válaszolni?! Mégis mire föl büntethetne meg, ha nincsen mire föl, amit én nekem kötelességem tudni az a gyalogos kresz maximum, tehát a megoldás IGENIS az, hogy kötelező legyen a bringásnak is a kresz és IGEN is rendelkezni keljen a bringának műszaki papírokkal, mert én meg fék nélküli bringákat látok közlekedni, kopott gumikkal stb...
Az egy teljesen más probléma, hogy nem bír nyugodtan közlekedni egy bringás, mert mások az ő életét kockáztatják, azért mert lenézi a súlykülönbséget, de sose tudhatják, mikor lesz belőle kamion sofőr vagy mikor lesz pénze BKV bérletre, mert a bringások fele erre rá van kényszerülve. Talán ezért engedték meg a bizonyos mértékig fogyasztható alkohol szintet, mert ez tényleg így is van és nem hepiből szenvednek, de azért fék nélkül, nyekergő bringák. Erre meg a rozsdaadót vezettetném be vagy dobja ki a tulaja azt az ipari hulladékot és gyalogoljon napi 25-30 kilómétert, mert neki dolgozni kell menni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. dilofekete
2012.08.12. 11:45
Annyit akartam ezzel, hogy a jogsinak olcsóbbnak kéne lennie és nem drágábbnak és talán nem akadályozná annyi bringás a forgalmat, egy motor hajtás nélküli eszközzel. Igen ennyi erővel futhatnánk is az út testen, mert munkába igyekszünk
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Fzoltan
2012.08.12. 12:46
I.Jozsef83:
Egyetértek. Nekem is ki van a tököm abból, hogy amíg én egy "totyogó" 55 kmh-val közlekedő nagyanyó vagyok, a suhancok megelőznek 60-70-el, aztán - persze mivel annyira rutintalan, hogy nem ismeri a kereszteződéseket sem és felmérni sem tudja se más, se a saját és autója képességeit - a következő kereszteződésnél megállok és arra várok, hogy mikorra szedi össze a bátorságot, míg mondjuk a saját lendületemmel még fékeznem sem kellett volna, mert messze belátható a kereszteződés. Vagy a másik menő dolog mostanság, hogy a kiscsávók nem indexelnek (miért is tájékoztatni másokat arról, hogy ő mit szeretne), annyit látsz, hogy szembe nem jön senki, senki nincs előtte, ő csak fékez, nem tudod, hogy mit akar, jobbra, vagy balra kanyarodni, ezért te is fékezel, aztán kb. gyök2-vel lassan lehúzódik jobbra, miközben már rég megelőzhetted volna, ráadásul fékezés nélkül... na ilyenkor melléállok és - miután érdeklődtem a kedves fejebbmenői egészségügyi állapotáról - tájékoztatom, hogy a kedves vizsgabiztos urak valószínűleg nem figyelmeztették az irányjelző használatának szükségességéről és megkérem, hogy legközelebb ne felejtse el, mert ezzel kétes szituációkat teremt maga körül. (A konkrét szavakat mindenki saját ízlésének megfelelően formálhatja.)
Ezzel szemben a nyugdíjas papától - aki 30-35-el megy - már eleve nem vársz sokat, ezért van időd felkészülni arra, hogy néhány száz méter múlva kényelmesen megelőzd, magad mögött tudd és elfelejtsd, ráadásul ő már jó előre indexel, ezzel még lehetőséget is add, hogy továbbgondolod a történetet.
A biciklisekkel meg soha nem volt problémám, én szeretnék többet látni. (Mellesleg sajnálom őket, hogy a büdös benzingőzt kell belélegezniük...) Mindig rendesen kikerülöm őket, hagyok nekik bőven helyet, nem követem őket centikre, úgyis hamarabb meg tud állni, mint én. A motorosokat is ha tehetem elengedem, úgy minden 4-5-ik még talán meg is köszöni. Persze ott is külön állatfaj a száguldozó idióta, azokra kb. ugyanaz érvényes, mint a száguldozó tinikre kocsikkal. A kedvencem az a fajta, amelyik csak az egyenesben meri húzni neki, ott persze felgyorsít városban 80-100-ra, kanyarban meg nem győz az ember lassítani mögötte. Motoroztam néhány évig, aztán rájöttem, hogy nem jó vesedonornak lenni, úgyhogy vettem egy öreg Swiftet, hogy biztosra menjek: ha ütközök, más nem fogja felhasználni a belső szerveimet
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. atti2010 djbun...
2012.08.12. 13:00
Sokkal veszélyesebb egy 35-el totyorgó nagyanyó mint a 80-al "száguldozó" fiatal

Ez hatalmas tévedés, ha 80 a varosban elütsz valakit annak kongattak de 35 el nagy az esélye hogy meg tudsz állni idejében. A keresztanyám 40 évig totyogott az autóval sohasem volt balesete pedig szarul vezet még most is, a száguldozó fia pedig 10 év alatt legalább 27 koccanáson van túl pedig alapjában jól vezet csak gyorsan.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Szefmester
2012.08.12. 16:23
Az pedig szintén elég gáz amikor gyalogosként meg kell köszönni azt hogy valaki átenged a zebrán...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. franc0 atti2...
2012.08.12. 16:37
Talán nevelni kellett volna a gyereket, persze akkor nem lehetne hibáztatni a rendszert, meg másokat.

Érdekes, én a legdrágábban biztosítható korosztály/lakhely jellemzőkel bírok, mégis le tudtam vezetni százezret hiba nélkül. Akkor most hogy van ez?

Ez úgy van, hogy aki egy pöcs, abból lesz később a pöcs sofőr, a pöcs sportoló, a pöcs politikus, a pöcs pontpontpont.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. alisca
2012.08.12. 17:11
Nemrég ilyen helyzetbe kerültem, hozzáteszem nem először. Rutinból a gázra léptem. Ez most 100.000!!! forintomba került mert sunyi helyről kamerára vették.
Azóta inkább a fékbe taposok, és számolom naponta hány millióval gazdagodhatna a rendőrség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. dilofekete
2012.08.12. 18:33
Hiába a gyereknevelés (oktatás a suliban), ha a közlekedést ellehetetlenítik egyes helyeken.
Mennék az úttest szélén, de 1 méteren belül csak dirt módba tudok menni az elég gyakran krátereket megszégyenítő út testen. Felmegyek a járdára ezen a szakaszon, ott meg idióta lakós a járdájára rend szerint szögeket és üvegszilánkokat hint el, mint egy igazi pöcsfej és arra nem gondol, hogy aki biciklizik az kényszerből teszi általában és a legolcsóbb defektmentes kerekemet is hazavágta 1 hét után, ami 4000 forint 1 db.
Az autós meg hamarabb meg fog állni, mint egy bringás, max a tapasztalt sofőrnek nem tűnik fel, hogy 4 keréken gyorsabban veszi be a kanyart és csak lassabbnak tűnik a fékezése, de a bringás nem rendelkezik túl sok súllyal, ha éppen vész fékeznie kell. Én már vertem telibe kocsit hátulról, mert rám fékezett és 10 méterre haladtam mögötte és hiába nyomtam a fékeket. Úgy kell neki. Sőt IFA-t is lekoccoltam szemből és betörtem az indexét, mert szlalon kanyar volt és ő szemből jött, de én már hamarabb megkezdtem a pályát, de ő nem foglalkozott azzal, hogy vele szembe jövök. Ő meg a hátsó kerekemet vágta haza.
A lényeg, hogy lenézik a bringást, pedig ő van a legnagyobb veszélyben, mint amikor kresz szerint zebrán tolhatod a bringát, de ha akkor elcsapnak a bringát is ráhajtogatja a kocsi, viszont ha rajta ül az ember, több esélye van átjutni és nem mellesleg a túlélésre is, ha neki mennének, mert max rábukik a kocsira.
Sajnos a kresz is hibás néha, mert nem a gyengéket védi, hanem ha baj van őket hibáztathassa!
Ez alapján meg hibás feltevés, hogy lassítók kellenek a kereszteződésekbe, mert az a jó, ha a jármű minél hamarabb elhagyja azt és nem fordítva!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Szefmester
2012.08.12. 19:33
Engem a zebrán kerékpárral a vállamon!!! (mert a hátsó kerekem leblokkolt) mentem volna át két autó között, mert hát miért is ne a zebrán kelljen már várni a kereszteződésben. Az első autó elindult a második is elindult.. én meg pislogtam hogy mi a fenét keresek a földön... Nem vagyok kisgyerek, a bicaj sem egy tricikli volt. Vakokat és gyengénlátókat is átengednek a vizsgákon?

Fura nekem hogy nem kell X havonta/évente újravizsgázni.. Sőt még meglepőbb hogy egy fajta humanoidot még életemben nem láttam tanuló vezetős autóban ülni oktató mellett, mégis rengeteg autóst látok belőlük. Erre a paradoxonra tud valaki magyarázatot adni nekem?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Turit
2012.08.12. 21:00
Lassan 1 éve van jogosítványom. Sok olyant láttam akinek érdemes lenne újra vizsgáznia...
A sárgán még át lehet menni ha már nem biztonságos a megállás, volt már 2 ilyen esetem , de akkor se nyomom neki a gázt, ugyanavval a sebességgel haladok tovább.

Zebránál mindig megállok ha valaki ott áll az út szélén. Mondjuk akkor mondok rájuk szépeket magamba ha jó ideig nem indul át, vagy csak ott vár valakire és megtéveszt

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. atti2010 Turit
2012.08.12. 21:03
Nagyon jó gondolkodás, remélem sokáig megtartod.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. sniperjoce...
2012.08.12. 23:13
Nem tudom ti hogy vagytok vele de ha valaki 35-40-el megy az balesetveszélyes.
Lehet hogy ez így furcsán hangzik pedig így van. Aki ezzel a sebbeségel megy annak lehet hogy tényleg nem lesz balesete de akárki más aki esetleg mögötte halad nyugodttak lehettek benne hogy minnél előbb megszeretné előzni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. I.Jozsef83
2012.08.13. 01:24
Robogóknál (smkp) 40Km/h a megengedett ... azokat akkor mind lefele útról ... vagy azok is bicajosokkal együtt ki a szélre a kátyúkba ? Én ha úgy megyek forgalomban akkor lehetőleg úgy megyek hogy 45Km/h és szépen az út közepén ... Ne akarjanak elmenni mellettem mindenáron. Majd ha van mód a tiszta előzésre , akkor elmehet. Lámpáknál meg főképp alkalmazom eme tulajdonságom . Nem versenypályán vagyunk...

ha valaki 35-40-el megy az balesetveszélyes. de nem ám , pont amit írtam , ha van lehetőség a tiszta előzésre , csakis akkor . Az előzésnek hány feltétele kell , hogy adott legyen a művelet végrehajtásához ?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Szefmester
2012.08.13. 03:34
Tapasztalataim szerint: Ne vigye el a visszapillantót az előzni kívánt ojjektum, érezze meg a kocsi huzatát, legyen jelentős gázfröccs a motorban egy kis nyomatéknövelésre, ne legyen a látóteremben rendőr, és végül a szembejövők még le tudjanak fékezni.
Szóljatok ha tévedek, de ezt az esetek több mint felében így látom. Ha nem húzom be a könyököm akkor koppan. Persze az is vicces amikor nem engednek előzni. Tötyörögnek a belvárosban.. keresik a parkolót vagy csak egy ismerőst.. és amikor a kerékpáros előzné őket (mert hát miért ne?) akkor behúznak elé bármelyik oldalról is történjen a próbálkozás. (tudom hogy nem szép dolog jobbról előzni, de ha lezárja a balt..ű)

Volt egy vicces eset pár éve. Haverokkal állunk a járdán a sarkon, és épp úcsúznék el és mennék át az úton amikor egy autós szinte lassítás nélkül, csikorgó kerekekkel, indexmentesen balra kanyarodott. Széttettem a kezem hogy ez mi volt.. semmi nemzetközi jelzés. Erre látom hogy satufékezik, és visszatolat majd kiszáll egy nagydarab fickó hogy mit képzelek. Haverok vigyorogtak.. Én meg visszakérdeztem hogy "hol az anyádban szerezted a jogsid, és hol marad a kultúra?" Erre nekem akarna jönni, a srácok meg mellém lépnek és előveszik a rendőrigazolványuk. A fickó kissé hirtelen kér elnézést és pattan vissza a járgányába hogy eltűnjön. Hát nem fura?
Miért kellett ez neki?
Ahogy miért kell a rádióban bemondani a trafipaxok helyzetét? Nem kellene MINDENÜTT betartani a KRESZt? Csak ott ahol nézik? Nem értem ezt a logikát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. ghorinka
2012.08.13. 08:22
Szefmester: Lényegében egyetértek veled, de van neked jogosítványod, szoktál autóval közlekedni? Hiába leszel önkéntes rendőr sajnos attól mások nem fognak megváltozni. Túl siralmasan fested le a dolgokat, szerintem nem ez a jellemző a többségre. Nyilván ha ezek az emberek akikről írsz, rákényszerülnének más közlekedési eszközökre átlátnák a helyzetet, de ez nem fog bekövetkezni.
Amúgy a gyalogosok és a bringások is tudnak dolgokat művelni, nem csak aki autóval közlekedik.
Vigyázzunk egymásra, hisz mindenkit vár otthon valaki!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. dilofekete
2012.08.13. 10:17
Előzés szabájairól annyit tudok, hogy egy jármű akkor előzhet, ha az előtte haladó jármű sebességét képes meghaladni 15 %-al, többel már szabájtalannak minősül. Autópályán ezt tömegesen NEM tartják be, mivel belső sáv 90, külső 110. Ehhez képest, mindenki 70-80 al megy külső belsőben és az inkább probléma, mintha 135 fölött előznek, mert azért van az autó pálya, hogy előre nézzünk kizárólag, így lehet menni egyes országokban akár 200-al is, de itthon belvárosi forgalmat produkál a nép és ezt iszonyat mód büntetném, civil kocsis rendőrökkel. Beültetném őket egy pályagépbe és írná végig a rendszámokat!
Aki meg lefékez egy bringás előtt, holott tudta, hogy mögötte járok, ne satuzzon a pályám elé, hogy véletlenül se kerülhessem ki, mert padkára nem lehet felmenni menetirányban, satu fék mellett és utána ne üldözzön, mert belé mentem és ne sértegesse a jogaimat, hogy fizessek neki, mert nem volt rendesen rögzítve a hátsó lámpaburája és csak elbillent, de amikor rendőrt hívnék, agyoncsap és elhúz a picsába.
Következő kép, ha a pályám előtt egy baromi nagy faág leselkedik és nem hagynak kitérési lehetőséget és jóformán megállok, hogy kivárjam ezt a lehetőséget, ne dudáljon mindenki, mint egy félőrült, akik engem előznek, mert nem engem kéne sértegetni, hanem aki azt nem gondozza.
Ne parkoljanak ki a pályámra keresztba, a mellék utcából kifodulók, mert 55km/h ról nem biztos, hogy meg tudok egyáltalán állni vagy kikerülni, mivel ő ki akart fordulni és tojik rá, hogy látja hogy közeledek felé és nem férek el előtte, de ugyan ez igaz, ha járda kereszteződésen hajtanék át, mert ott mindig a gyengébbnek van elsőbbsége és köteles a járda útját szabadon hagyni és nem elállni rend szerint. Oda csak akkor dughatja ki az orrát, ha már jól látja. hogy senki nem jön és szabadon mehet tovább és nem oda befékezni alapból, főleg télen, amikor jégpáncélon közlekedek, mert aztán megnézheti magát, hogy egy árva petákot se kap tőlem amikor oldalból teli verem, mert igazából ő a hibás és tulajdonképpen ő akart megölni engem, a kresz be nem tartásával és a tudatlanságával, mert ez a legeslegjellemzőbb hiba az autósokra, ami kb 95% ig igaz!
A Bkv buszsofőrt, ha kiengedem a járdaszigetről és én megállok, akkor a mögöttem lévő is álljon meg, mert aki mögötte halad, nem biztos, hogy engem lát és amúgy is köteles mindenki elsőbbséget adni a Bkv pilótának!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. atti2010
2012.08.13. 11:49
Gyerekek mikor vezetésről van szó rengeteg az okos gyerek, pláne a fiatalok között, csak azt nem tudom kiket szoktak hétvégenként kikanalazni a roncsok közül?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Szefmester
2012.08.13. 15:54
Nincs jogsim, de ennek csak részben az az oka hogy egészségügyileg nem kapnám meg. Nekem egyszerűen nicns rá szükségem. Az elmúlt 3 év alatt mindössze 20 alkalommal lett volna szükségem autóra.. számoltam még mielőtt valaki kötekedne. Iskolásként pedig a kreszversenyen második helyezést értem el.. sajnos a megyeire csak az első mehetett.

A szomorú az hogy ezek mindennaposak. Amikor napi szinten jártam bicajjal át a városon akkor majd minden második nap belekerültem egy rázósabb helyzetbe az esetek 80%ban autósok 10% gyalogos/kerékpáros és 10% saját hibám miatt. Nem "vezetek" minden esetben szabályosan, de csak akkor lazítok amikor senki, ismétlem SENKI nincs halló és látótávolságban a közelemben.

A kerékpárosok és a gyalogosok is tudnak ám hajmeresztő dolgokat produkálni az tény. Volt hogy inkább elborultam a fűre mintsem beleszálljak a kinyekergő öregapóba, vagy a szembejövő autósba aki persze épp előzött egy másikat...
Egy alkalommal tükörjégen kellett mennem kb 15km-t. Előzgettem az autósokat rendesen.. nem volt gond. Még egy rendőrjárőrt is... csak pechemre a rendőr mellett elcsúsztam (az íves és jeges útburkolat átka), majd ezt megismételtem még 3 alkalommal.. a 3.nál már láttam hogy csak vigyorognak.. előzök, majd borulok.. előzök majd borulok. Én is csak nevetni tudtam rajta.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. vna
2012.08.13. 17:12
dilofekete:
BKV busznak nincs elsőbbsége. (A villamosnak igen.)

Nem pontosan értettem az egyik mondatod, de általánosságban azt is leírom, hogy a gyalogátkelőhelyeken (zebrán) a gyalogosoknak van elsőbbsége. Tehát a bringásnak akkor, ha leszáll.
Többször átszáguldanak előttem az egyik rendőrkapitányság előtt, a zebrán, pedig bringa út is van. Még sohasem fékeztem, mindig olyan közel mentem el mögöttük, amennyire a tempójuk eredményezte. Ha valami gond lenne, akkor leparkolok és a törzsekkel nyugodtan megbeszélhetjük a kávé automatánál. Vannak, akik a saját kárukon tanulnak vagy azon sem.
És mégmielőtt felmerülne, nincs egy rendőr ismerősöm sem és még sohasem tettem be a lábam arra a kapitányságra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Bigpeterso...
2012.08.13. 17:20
Bőven elég lenne a visszaszámláló is, szerintem sokkal kényelmesebb is. Eddig nekem csak akkor okozott gondot, hogy megálljak-e vagy ne, ha "idegen" autóval mentem, és nem éreztem annyira.

A biciklis-gyalogos témához annyit, hogy sokan elfelejtik ilyenkor az idevonatkozó szabályokat. Viszont ezeknek az embereknek azonnal eszébe jut, ahogy kiszáll az autóból. Megfogadtam az oktatóm tanácsát, és ha autóba ülök sosem sietek. Nem kerül semmibe átengedni a gyalogosokat, pláne hogy mondjuk egy óra múlva már én is megint az leszek.
Ha van rá mód, akkor a kerékpárost nagy oldaltávolsággal előzöm, ha nincs, akkor addig megyek mögötte. Még sosem szorultam be biciklis mögé órákra. 1-2 percért meg nem ütnék el senkit (persze órákért se). Viszont ahogy bunkó autósok, úgy bunkó biciklisek is vannak. Kerékpárútról 50-el kirepeszt szétnézés nélkül, alig tudok megállni. Észre sem veszi, mert zenét hallgat. Ettől sokkal rosszabb, mikor ketten tekernek egymás mellett, 2 sávos, hosszú egyenes országúti szakaszon, szembe sűrű forgalom, előzni lehetetlen, az úttesttől 10m-re ott a kerékpárút. Piszok veszélyes helyzet, valakiben elpattan a cérna, előzni kezd, mert úgy látja hogy elfér, azután csatt. 15 km-en keresztül frusztrálta a közlekedőket a két fiatalember, majd a szemből és mögöttük (köztük én is) fényjelzésére végre rátértek a kerékpárútra.

Nem mondom, hogy én vagyok a közlekedők mintaképe, én is sértettem már szabályt, de igyekszem betartani őket, és udvariasan bánni a többi közlekedővel. Csak annyi kellene hogy senki ne felejtse el milyen gyalog, és milyen kerékpárral közlekedni.

Ha pedig kerékpárral közlekedem, (napi szinten tekerek) csak ha nincs más mód akkor tekerek az úton. Viszont annyi barom van , aki nem érti meg, hogy muszáj előtte mennem, nem mehetek az árokban, vagy azon a járdán/kerékpárúton, ahol éppen a pajterei úgy parkolnak, hogy babakocsival le kell menni az úttestre.
Lehet nekem van szerencsém, de azt veszem észre, hogy egyre több normális, nem idegeskedő, udvarias autóssal találkozom. Végül is csak rajtunk múlik, hogy milyen a hangulat az utakon
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. dilofekete
2012.08.14. 13:58
Hát én meg úgy emlékszem, hogy járdaszigetről indexelő bkv busznak elsőbbséget kell adni, meg is tudom mutatni egy régi kresz könyvben, de lehet azóta megváltozott.
A zebrán való átkelést meg csak azért említettem, mert a biciklis akadályozza a forgalmat, ha tolja a biciklijét és több esélye van felkenődni az aszfaltra, sokkal csúnyábban, mivel a bringa is tolja az embert, mintha átgurul és csak ráesik a motorháztetőre. Persze ez gyakorlat kérdése és én nem végeztem statisztikai felmérést, de nyugodt szívvel elhiheti mindenki, hogy úgy a biztonságosabb, ráadásul így nem tartja fel annyi ideig a forgalmat, mert ez a szituáció is olyan, mintha rázókövet tennének le biciklisek ellen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. vna
2012.08.14. 18:29
Lehetséges, hogy igazad van, viszont a balesetet elkerülni kéne. Tehát a "lassan járj tovább érsz" elv szerintem itt is hasznosabb. Például egy olyan zebránál, amit fák meg persze parkoló autók vesznek körül, ha 10 méteren belül vagyok és 20-30-cal megpróbál átszáguldani valaki, akkor én adott esetben, hiába megyek 50 alatti sebességel, esélyünk se lesz elkerülni egymást.

Rátaláltam egy normális gyűjteményre a www.kreszabc.hu oldalon és valóban érdemes felidézni a dolgokat. Egyrészt felejt az ember, másrészt vannak új dolgok, a harmadik pedig az, hogy elhiszi azt a hülyeséget amit mások vagy éppen saját maga magyaráz be.
Például én mostanáig nem tudtam, hogy a kerékpárosnak, ha nincs bickli út, akkor az egyirányúban a jobbszélre kell húzódnia. Pedig a jobbratartás miatt evidens is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!