iPon Hírek

Vezeték alakú akkumulátorok jöhetnek

Dátum | 2012. 09. 12.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

A dél-koreai LG Chem olyan kábelszerű akkumulátor kifejlesztésén dolgozik, amely a jövőben kombinálható lehet a fejhallgató vezetékével, de akár ruha anyagába is beleszőhető vagy ékszerként viselhető.

A különleges lítiumion-akkumulátorokra akár csomót is lehet kötni működésük megzavarása nélkül, és bár a fejlesztés jelenlegi fázisában a teljesítmény még korántsem éri el a kielégítő szintet, a kutatók reményei szerint ezen rövidesen jelentősen javítani tudnak. Az LG Chem szerint a termék körülbelül öt év múlva kerülhet a piacra.

Már korábban is volt példa flexibilis akkumulátorok létrehozására, amelyek azonban többnyire lemez formájúak voltak, mondta el Je Young Kim fejlesztési menedzser. A hajlékony dizájnok esetében nagy problémát okozott az is, hogy eddig még nem igazán sikerült számottevő energiát tárolni az ilyen akkukon. Kim és kollégái az elektróda szervetlen anyagából rugószerű, spirális formát alkottak, ennek köszönhetően a szerkezet a külső mechanikai hatásokra funkcióvesztés nélkül képes deformálódni.


Első lépésben a fejlesztők két aktív elektródaanyaggal, nikkel és ónnal vontak be rézdrótokat, majd ezeket fonalszerű szállá sodorták össze, amelyet szorosan egy vékony rúd köré tekertek. A rudat később eltávolították, a létrejött tekercset pedig hosszanti irányban megnyújtották. Az eredményül kapott egy milliméter átmérőjű rugó egyszerre szolgál tartószerkezetként és anódként az akkuban.

A rendszer többi részét aztán az anódra rögzítették, először is egy alumínium drótot tekertek köré, amely a katód alapját képezi. Az egészet belemerítették a katód tényleges anyagába, egy lítium-kobalt tartalmú keverékbe, majd száradás után védőburkolattal látták el a szerkezetet. Utolsó lépésben pedig a drótok közé töltötték az elektrolitot.

Egy 25 centiméteres „kábelakku” tíz órán keresztül képes táplálni egy negyedik generációs iPod shuffle-t. Más hajlékony akkumulátorokhoz képest a rendszer fizikai stressznek kitéve is meglepően kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt.

A fejlesztők jelenleg jobb anódréteg után kutatnak a kapacitás és a töltési sebesség növelése érdekében. A rendszer biztonságosságán is van még mit dolgozni, hiszen a vékony vezeték egyben nagyon sérülékeny is, könnyű elvágni, elszakítani, az pedig nem engedhető meg, hogy az ilyen balesetek miatt káros anyagok kerüljenek a környezetbe. 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

5. Supra
2012.09.12. 15:41
Igen, és ha esőben megsérül a kábel, akkor frankón kórházban végzi a hordozója.

Meg szeretném azt is látni, ahogy azt a pár millió hajlítást kibírja, amit egy ilyen kábel kap pár nap alatt.

És akkor még nem beszéltünk arról, hogy ez hányszor nehezebb egy hagyományos vezetéknél.

STB, STB.

Fejlesztés, józan ész nélkül. Érdekes, de teljesen életképtelen ötlet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. dilofekete
2012.09.12. 15:51
akkor már cipők talpába építeném és hajlásra áramot termelne vissza, plusz nyáron az aszfalt hőjét is használná és usb-s cipőfűző lehetne az új dizájn, ezzel karöltve, de télen általában minden aksi gyenge
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Szefmester
2012.09.12. 16:17
"Első lépésben a fejlesztők két aktív elektródaanyaggal, nikkel és ónnal vontak be rézdrótokat,"

Bocsi.. de vicces így olvasni.. Nik és Ón.. Vagy Nikkellel és Ónnal lenne?

A fejlesztés amúgy bizonyos helyeken életképes lenne, de nem épp ott ahol ezek az urak szeretnék.

Maj az lesz a szép amikor elmész a boltba hogy:
-Kérek egy aksit
-Mennyit? úgy fél métert
-51cm maradhat?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. lorddiablo
2012.09.12. 16:38
@Supra

Teljesen igazad van, de a cikkben is írták, hogy van még mit csiszolni ezen. Csupán egy létező fejlesztési irányelven lendítettek egyet, nem a boltok polcaira kerülő termékekről van szó.

A felhasznált technológia pedig ha nem is pont a köznapi zenelejátszókba fog kerülni, mindenképp lehetne sorolni a lehetséges felhasználási területeit a hadászattól az orvostudományon át a mélytengeri kutatásokig.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Supra
2012.09.13. 08:57
Szefmester:

Lorddiablo: persze, tudom én: csak azt próbáltam jelezni, hogy ez a fejlesztés arra a célra, amire mondják, alkalmatlan.
Hasznos lehet a hosszú hengeres aksi olyan helyekre, ahova a mostaniakat az alakjuk miatt nem teszik, pl. csövekből álló szerkezeti elemekbe, bicikli gumiba, tudjaafene :-) Persze, értem én, hogy ez az átlag embert nem lelkesíti...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!