iPon Hírek

Viaszból és szappanból készül a jövő akkuja?

Dátum | 2010. 08. 15.
Szerző | Gabriel
Csoport | MULTIMÉDIA

A hagyományos, lítium-ion és fémoxid-alapú megoldásokkal szemben a Pacific Northwest National Laboratory kutatói most egy egészen egyszerű, viasz- és szappanalapú akkutechnológiával álltak elő, ami természeténél fogva lényegesen olcsóbb is lehet a hagyományosaknál.

Persze azért kellenek még a technológiához más anyagok is, így például lítium-mangán-foszfát (LMP), amiből elméletben már egy kevés is igen nagy mennyiségű energia eltárolására képes (171 mAh/g), gyakorlatban azonban ezt eddig még nem igazán sikerült megvalósítani eddig, az előállítási eljárás kiforratlansága miatt.

Lítium-mangán-foszfát, a potenciális elektróda-alapanyag.
Most azonban a (paraffin)viasz és a szappan (az olajsav) orvosolta mindkét felmerülő akadályt: a viasz hosszú, egyenes molekulái a hatékonyságromboló elektromos ellenállást semlegesítik, az olajsav pedig az LMP összetevőit rendezi takaros, egyenletes sorokba, ami szintén szükséges a megoldás hatékony működéséhez.

Daiwon Choi, a kutatócsoport vezetője elmondta, hogy ez a megoldás rendkívül egyszerű és hatékony, szemben más, ugyanezen cél megvalósítására eddig tett bonyolult és soklépéses folyamatokkal - az előállított akku-alapanyag pedig a tesztekben is jól teljesített, szinte el is érte az elméleti csúcsot (168 mAh/g).

Sajnos azoban van ennek a technikának egy igen nagy hátránya is - nevezetesen az, hogy csak akkor ilyen nagy a kapacitása, ha rendkívül lassan, két nap alatt töltik fel és ugyanennyi idő alatt is sütik ki. Ha egy óra alatt töltik fel és szintén egy óra alatt is sütik ki, akkor mindössze 54 mAh/g-mal teljesít. Ha egy napon át töltik, de egy óra alatt sütik ki, akkor effektíven 117 mAh/g-ot ér el, ami nagyjából a hagyományos akkuk szintje.

Choi azonban optimista; elmondása szerint ez a siker nem is annyira önmagában jelentős, hanem a lehetőségei révén, amiket megnyit: a kutatások továbbvitelével ugyanis egyrészt megismerhetik más hasonló, olcsó anyagok felhasználási lehetőségeit, másrészt pedig ezt a konkrét technológiát is tovább finomíthatják, fejlesztve a hatékonyságát.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

34. tibaimp
2010.08.15. 20:41
van még mint ezen fejleszteni, de tuti, hogy még minimum 20 évig nem lesz ilyen aksi
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. axe
2010.08.15. 20:42
Nem hát, nem éri meg nekik, az olcsósága miatt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. Castiel
2010.08.15. 20:55
pont az olcsósága miatt éri meg nekik!
megcsinálják olcsón, és eladják jóval drágábban, de lényegesen olcsóbban mint a mostani aksikat!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. XtreemX
2010.08.15. 22:47
Mindegy hogy mi de valami jöjjön már,mert az akksik nagyon visszafogják a piacot. Mindenben korlátozásokat kell hozni,vagy értelmetlenek (lásd gamer laptopok,legfeljebb 15-20 percig bírják játék közben..). Már mindenféle beharangozások voltak 5 éve is,azt hol tartunk? sehol. ugyanazt a régi megszokott gyenge lithiom akksikat használjuk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. NKing
2010.08.15. 22:59
XtreemX: Aki notebookon géjmel, sikeres ember nem lehet.... sorry. Csak annyit mondok, hogy a gamer notikhoz nem árt egy konnektor. Hiába, a teljesítmény még mindig nagyobb áramfelvétellel jár. Szerintem ott nem is az aksi a hibás, hanem a konfig maga egy kis házba sűrített asztali hardware... a fogyasztása is ahhoz mérten nagy szvsz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. TescoZsomi
2010.08.15. 23:17
Egy jó akkumulátor készítését a többi forradalmi energetikai termékkel együtt az olajhatalmak hátráltatják. Kinek kéne benzines autó, ha 2 milláért kapnál a kocsidhoz olyan akksit, ami 10 óra alatt teletöltődik és egy töltéssel a kocsiba rakott 100 lovas mocival elvisz 1000km felett? De most őszintén...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. mikulino
2010.08.15. 23:55
Igen-Igen. Zsömi megelőzött de azt akartam mondani én is hogy egy új akkumlátor technológiának hatalmas következményei lennének. már ma is vannak olyan elektromos autók amik pár száz forintból teszik meg a 100 km-t. (LiFePO - LiFeYPo akkukal)

Aki nem hiszi TESCO-Zsömle állítását az nézze meg A "Who killed the electric car" című dokumentumfilmet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. ThePoweR
2010.08.16. 07:30
Frásznak se kéne árammal működő kocsi. Odalépek eki azt csak zúg egy cseppet pff. Inkább azt találják ki hogy hogy tudják egyszerűen kis helyen szétválasztani a vizet hidrogénné és oxigénné. Akkor nem benzinnel hanem hidrogénnel menne az auto.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. XtreemX
2010.08.16. 08:06
NKing:Jó persze igazad van,nekem notim sincs Mindössze egy példa volt,de telefont is írhattam volna 1 nap alatt lemerül az összes szinte ha kemény használatnak van kitéve(újabb érintősökre gondolok). És ez azért kemény,minimum 3-4 napig max nyomkodás mellett jó lenne ha bírnák.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. TescoZsomi
2010.08.16. 10:18
ThePoweR: A villanymotor előnye, hogy rövid ideig képes a névleges teljesítményének akár dupláját leadni. Szóval, ha odalépsz egy 70le-s villanyosnak, simán leléped a 100 lovas benzinest...

más: amiről mi itt álmodozunk, az mind kész van. Az energetika az elmúlt 100 évben egy helyben toporog. Aki 100 éve tudta hogy működik a belsőégésű motor, az most se téved. Minden más területen hatalmas a fejlődés. Elektronika, kémia, biológia, orvostudomány... Csak épp az a k*va energiaipar toporog egy helyben.

Hol vannak az energiaipar nagy felfedezései? Hol a sok "világmegváltó" találmány?
(Jó mélyen eldugva egy páncélteremben...)
Naív feltételezés lenne, hogy egy iparágban 100 év alatt semmi forradalmi nem történt, figyelembevéve a többi iparágat...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Steadywarp
2010.08.16. 10:28
ilyen híreket szeretek hallani
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. morgyi
2010.08.16. 10:35
Az üzemanyagcellát is harangozzák már évek óta, és mégsem elérhető a consumer piacon, de az sem lenne megoldás, mert ahhoz meg venni kelle az üzemanyagot, ami megint csak hátráltatná a fejlődést.
Régebben pont itt az iponon volt egy hír valami alga alapú akksiról, ami olcsón előállítható lenne, sokáig bírja és gyorsan töltődik, de abból se lesz semmi, mert nem érdekük. Meg amikor még a lithium-polimer aksik kezdeti stádiumban voltak, azokról is állítólag azt mondták, hogy hajtogatható meg ilyenek. Láttatok már hajtogatható li-polimer akksit? mert én nem...
De még ide sorolhatnám a grafén alapú chipeket is, amiről évek óta hallunk, hogy kiváltja a szilíciumot, meg a fekete szilícium és kész van már évek óta, még sem használják azt sem a fényképezőknél.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. SirAlo
2010.08.16. 11:14
ThePoweR
Max felszerelnek valami hangszorokat amik ha odalepsz kiad egy olyan hangot mintha ferrarinak taposnal oda =) meg is van oldva
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. fecaa
2010.08.16. 11:59
Tudjátok mi hiányzik a hibrid kocsik tetejéről? A napelem!
Még ha nem is bontanánk a megtermelt árammal vizet H2-re és O-ra (pedig ezt is lehetne, és akkor a H2-t elégetni->víz=körny.barát), de legalább az elektromotort
hajtó áram ingyen lenne, és szintén tiszte energia lenne.

Jönnek ezekkel a vacak hiányos hibridjeikkel az okosok ahelyett, h. beépítenék a zegész kocsi tetejét napelemekkel.

Tudom...az olaj, meg a visszatartott technológia..ez van.

Akkor ezért nem teszik rá, nehogy vki jó olcsón tudjon közlekedni.

Biztos épp most morfondíroznak rajta, h. ha rátennék még a hibridekre a napelemeket, akkor úgy 10 v. 15 millióba kerüljön,h. mégis megkapják azt a pénzt,amit
a kedves vevő nem füstöl el benzinnel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Supra
2010.08.16. 12:12
Hát, akárhogy is, de ha ennek az akkunak az élettartama garantáltan 15-20 év, illetve ha olcsóbb mint a mostaniak, akkor van jövője.

A napelem szép dolog, de egy autótetőnyi területen (ahol ugye szinte soha nem tudod a nap felé forgatni) alig termel valamit, jó esetben a hifit elviszi...

Egyébként egyetértek abban, hogy a technika még nem teljesen kiforrott, de már adott! Annyi kellene csak, hogy mindenki akarja használni. Pl összességében van egy földrésznyi sivatagunk, miért most jutott eszükbe, hogy használjuk valamire?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. fecaa
2010.08.16. 12:50
Supra:

Napelem a tetőn: De több mint a semmi,nem? Azért a tető "nagyrészt" felfelé néz, és a nap is vhol ott van ...Tavasztól őszig meg azért tűz rendesen.

Nem azt mondtam, h. csak avval menjen, csak hogy rásegítsen. Azt nem tudom h. a vízbontáshoz mennyi E kell, de 1 részét tudná fedezni talán.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. agyturbini...
2010.08.16. 13:10
ThePoweR

Ha tudnad a vilagon a ket legnagyobb nyomatekkel rendelkezo motorja kozul egyiket sem hasznaljuk az autokban...hihetetlen ugy mert az egyik a soros gerjesztesu egyenaramu motor masik pedig a kulso egesu gozgep.. es ha azoknak odatiporsz nincs az ami otthagyna..csak egy pelda ha jol emlekszem a V63 villanymozdony cirka 122t na most kepzeld el amikor 2mp alatt van szazon ha kiveszik belole a biztonsagi folytast..szamoljunk a tomeg loero aranyt...csak el ne szegyeld magad...

Udv Laci
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. ThePoweR fecaa
2010.08.16. 13:12
Szép és jó csak a napelem árával vannak a problémák...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. TescoZsomi
2010.08.16. 13:19
Volt a tevében vmi amcsi feltaláló. Meg nem mondom a nevét, de a lényeg, hogy nem egyenárammal bontotta a vizet, hanem nagy frekvenciás váltóárammal. Valami olyasmit magyarázott, hogy a frekvencia a vízmolakula atomjai közti kötések rezonancia-frekvenciája, így nem a bevitt energia, hanem a rezonancia "tépi szét" a kötéseket. Lényeg a lényeg, hogy a kapott durranógázt elégetve a befektetett energia 170%-át kapta a csóka. Hátránya, hogy nem külön kapod a hidrogén és oxigén gázt, hanem ömlesztve, ami nem kicsit feszélyes, de úgy vélem, az említett hatásfok megérné ak ockázatot...

Na azt a műsort se láttam többet TV-n vetíteni...

Az egész műsorban ilyen 100% feletti hatásfokú találmányokról volt szó, és elméleti síkon boncolgatták, hogy honnan jöhet a többlet, mert ugye "energia a semmiből nem keletkezik", tehát jön valahonnan, csak még nem tudjuk honnan. Példának a nullponti energiát hozák fel, amiről szintén nem tudjuk, hogy honnan jön, de már ki tudjuk mutatni, hogy van...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. fecaa
2010.08.16. 13:43
ThePoweR:
vmi áldozatot kell hozni..teszem azt 1 otthoni áramellátás terén.
Én otthonra simán beruháznék pár M-s rendszerre, ami utána viszatáplál a rendszerbe, úgy pedig gyorsabban megtérül...ha már a napelemeknél tartunk.
...
Pont ez az, h. direkt drágán tartják, ne terjedjen, mert az olaj diktálja az árakat. Mellesleg sztem hulladék fémből és műanyagból rakják össze a napalemeket, még is mocskos drágák.

tesco..:

"Na azt a műsort se láttam többet TV-n vetíteni.."
->szted miért nem?..nehogy már sok ember elgondolkodjon rajta
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. ThePoweR
2010.08.16. 13:51
Mi is számolgattuk itthon. Jó pár milla lenne a napelemes rendszer ami jó ha 10 év alatt megtérülne. Annyi időre meg inkább nem fektetünk be.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. morgyi
2010.08.16. 14:10
"Mellesleg sztem hulladék fémből és műanyagból rakják össze a napalemeket, még is mocskos drágák." Hát a tisztított szilícium se valami olcsó ami a napelem alapját képezi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. mikulino
2010.08.16. 14:12
Az említett vízbontó vagy a JoeCell vagy a meyer féle vízbontó lesz. Mind a kettőről találtok videókat és leírásokat a neten.

fecaa: Nem rég nyomoztam én is a neten az otthoni áramtermelés után. A digitális villanyóra ami visszatudja táplálni az áramot és el is számolja azt neked, önnmagában 1M körül van. De ez csak akkor szükséges ha több áramot termelsz mint amennyit elhasználsz és a többletet el is akarod adni.
A napelemek és inverterek elég drágák de elfogadható árban vannak szerintem. Az akksik meg az említett villanyóra már nem biztos hogy kifizetődő.

http://www.permanent.hu/napelem.php
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. fecaa
2010.08.16. 14:14
Ja, szívás, amilyen drágák, de 1x el kell kezdeni, h. legyen belőle vmi..meg talán idővel talán olcsóbb is lesz.

Azt is beleszámoltátok, h. van 1 garantált átvételi ár, amin az elmű átveszi+állami támogatás is igényelhető rá, kb. 30%..most nem tudom, max 1-2-3 M-ig.
Nem sokkal 1M felett már megvan a minimum rendszer, és a hozamából újabb paneleket lehet venni.
Én így számoltam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Endibácsi
2010.08.16. 15:28
Napelem ár: 3euro/watt, ez a nagykerára. Tudom, mert napelem gyárban dolgozom, drágának drága, de az alapanyagok is drágák. Nyugaton kb 80%-os állami támogatás van rajta, nálunk 15-20%. Így nem éri meg beruházni. Meg ha be is ruházol akkor sincs még kialakult rendszer arra, hogy a villamos művek megvásárolja tőled a fölös energiát. 5-10év és talán jó lesz itt is a helyzet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. fecaa
2010.08.16. 21:06
Endibácsi:

Azt hogy érted h. "nincs meg a kialakult rendszer, h. megvásárolja.."..?

1 ad-vesz órával nem képesek levonni a fogyasztottból, és úgy számlázni, esetleg fizetni?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. bszoke88
2010.08.17. 00:17
mikulino
"A digitális villanyóra ami visszatudja táplálni az áramot és el is számolja azt neked, önnmagában 1M körül van."
Ugyan nem nagyon néztem, de nálunk - falun - digitális van, és a ráírtak szerint a kimenőt is tudja számolni, de 1M-be biztos nem került.

a napelemet el kell felejteni, legalábbis a jelenlegi formájában. használjatok napkollektort, az egyszerűbb és még házilag is készíthatő. egyébként van egy csomó más lehetőség is, csak szét kell nézni neten...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. fecaa
2010.08.17. 10:21
Azt nem értem, h. minek digitális mérő az ellenkező irányba, mikor befelé simán jó az öreg számokat tekergető óra. Marha nehéz lenne azzal megoldani, csak direkt drágítják az egészet.

bszoke:
Miért kéne elfelejteni?A meleg vizet nem lehet eladni, az áramot igen, mégpedig garantált min. áron, mert zöld. Nyáron meg pont nem kell fűtés, annak éri meg jobban a,kinek van vmilyen medencéje-kinn/benn-, azok szezonját meghosszabbítja, plusz a fűtési szezon elején végén rásegít. Télen is jön hő napból, de elég kevés. Nyár elején meg végén meg az említett módonokkal lehet kihasználni.

A napelem azért jobb, mert nyáron is termelhet sokat, áram mindig kell (akár légkondinak, ami ingyen menne), vagy simán a hálózatba eladásra.
Kb. 10 év megtésrülésután pedig tök ingyen áram, és eladás is.
Élettartamuk 30 év is lehet.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. fecaa
2010.08.17. 13:09
ThePoweR - 2010-08-16 13:51:57:

Ha 10 év neked sok befektetésnek (napelemre), akkor csak azt vedd figyelembe, h. a mostani legjobb, legbiztosabb befektetés a ház/lakás, pl. kiadás céljából.

Mert a bankok jelenleg kb 5%-ot adnak,az 10M-nál 500E mínusz kamatadó(tehát kb 400E/év).
Ha viszont 10M-ból lakást veszek, kiadom 60E/hóért,az évi 720E-kamatadó nélkül, és valljuk be,sokan sutyiban adják ki, tehát a legtisztább bevétel a lakáskiadás. Ez kb. dupla hozam a betéthez képest.

Evvel pedig csak arra akarok rámutatni, h. még a jelenlegi legjobb befektetési forma (ami ráadásul biztos is,nem 1 tőzsde),a ház, az is csak 13,8 év alatt térül meg előre láthatólag a leghamarabb.
Ehhez képest a napelem kb. 10 éves megtérülése nem is sok, amellett, h. sokkal kisebb pénzzel indulva is elkezdhető, nem úgy, mint 1 lakás.
Elkezdhető kb 1,5M-ból és később igény szerint bővíthető az általa megspórolt pénzből.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Multitask
2010.08.17. 19:07
10 év alatt akkor térül meg a napelem ha közben egyszer sem romlik el. Na de ez úgyis úgy van kitalálva, hogy nagy részük elromoljon pár év után, aztán a javítás meg csere ára még dob rá pár évet a nagy megtérülésre. Felejtős a napelem.
Na meg persze télen nem termel eleget. Bár a jó drága rendszerek már biztos csipegetnek a téli "hatalmas" napsütésből is valamit, (amikor be van simulva az ég) de inkább korszerű szigetelésre meg fűtésre kell költeni.
Na de ennyit nem is érdemel tőlem ez a téma.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Endibácsi
2010.08.17. 20:41
Ha 20év garancia van a napelemen akkor miért kellene költened a javításra? Mert ennyi garancia van rajta. Min. 10év a megtérülés. És télen is tolják rendesen az áramot, igaz nem 100%-ot, hanem kb 70%-ot, mert szort fény is elég neki. Szal télen is lehet használni rendesen, mert úgy van kitalálva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Endibácsi
2010.08.17. 20:44
fecaa: azért nincs kialakulva, mert az áram szolgáltató nem igazán megy bele a játékba. Múltkor olvastam a neten erről, valaki ezt akarta csinálni és az áramszolgáltató vonakodott belemenni a dologba hosszas vita után
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. bszoke88
2010.08.18. 03:25
inkább az zavar - habár még nem jártam utána - h nincs rá támogatás. Mint ahogy Endibácsi is írta, ez az egész zöld itt egy szálka. Nézd meg Németo.-t. asszem 15-20% megújuló energia. támogatják államilag, falvak vannak beépítve napkollektorral, szélerőművekkel stb. Az áramszolgáltató megveszi, dupla áron és tőle megveszik az emberek, mert számít az, h én zöld vagyok. (és persze van is pénz rá)
10 év nagyon hosszú idő. hiába termelsz plusz energiát, ha senkinek sem kell. a másik, h vannak módszerek arra, h hőből áramot állítsunk elő. a napelem nagyon drága. van rengeteg módszer, ami talán olcsóbb, de lehet, h bonyolultabb. a napelem annyi, h egy telefon és már másnap tele is a tető, ha van pénzed...

"A meleg vizet nem lehet eladni"
távhő?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. fecaa
2010.08.18. 13:10
bszoke88:
Távhő? ..Ha az áramot nem akarják átvenni, nem gondolom h. a hőt átvennék, még macerásabb is, az elmű hálózaton mehet az áram vissza is.
Hogyne lenne rá támogatás?
Most tavasszal is láttam nálunk hirdetve az utcán.
Lehet h. csak 30%, és max 2-3 M lehet, de Mo-hoz képest nem rossz, ott, ahol alig megy a gazdaság.
Németekkel nem kell összehasonlítani, ég és föld, tele vannak mint a sz**.
Minden 2. amerikai filmben német kocsi van, van lóvéjuk.

Endibácsi:
Igen, 20 év garancia, köszönöm a megerősítést!!
Amúgy is csak néhány embernek kell buknia rajta-mármint ha átverés lenne, az kiderül, és be is csődölhet a szegmensük, tehát úgy vélem jól működnek a napelem rendszerek.
Amúgy is, vákuum csövek még északi oldalon is szedik a napot rendesen, így télen is többet befogadnak, nem kell hozzá tűző nap.

!!! Ha nem hajlandók átvenni, minek árulnak a napenergiás cégek visszatápláló megoldásokat?? Nem hiszem h. kamu lenne, ki venné akkor meg? !!!
Át kell venniük a zöld áramot, mégpedig 1 garantált minumum áron, mivel környezetbarátabb az atomnál a zöld energia.
Kit izgat h. nincs rá szüksége elműnek, fogadniuk kell, és a saját kapacitásuk nem kell h. nőjön évről évre-ha olyan jelentős mégis a betáplálás.

EU-s előírás a megújulók bizonyos részarányának elérése.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!