iPon Hírek

Virtuális orral lehet elkerülni a szimulátor-betegséget

Dátum | 2015. 03. 25.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

A virtuális valósággal kapcsolatos egyik legnagyobb megoldandó probléma a rosszullét elkerülése. Az ezzel foglalkozó vállalatok éppen ezért fejlesztenek minél pontosabb mozgáskövetést, és próbálják a végletekig levinni az eszköz késleltetését, miközben a framerate-et igyekeznek minél magasabbra tolni. A VR-sisakok használata közben jelentkező, tengeribetegségre hasonlító rosszullétet ebben a kontextusban valójában szimulátor-betegségnek nevezzük, és tulajdonképpen azért jön létre, mert a test mozgása és a látórendszerünk által tapasztalt kép nincs szinkronban egymással. Ezt személyesen is volt szerencsétlenségem megtapasztalni amikor először próbáltam ki az Oculus Riftet: amíg a Half-Life 2 VR-es demójában én nézelődtem a fejem mozgásával, alapvetően nem volt sok gond, de amikor egyszer valaki kívülről megmozgatta az egérrel a látóteremet, azonnal annyira rosszul lettem, hogy majdnem lefordultam a székről. Egyelőre tudományos kutatás nem született a témában, de a tapasztalatok alapján úgy tűnik, hogy a szimulátor-betegség ritkábban jelentkezik olyan esetekben, amikor egy fix vizuális objektum látható a játékos előtt - például egy versenyautó műszerfala, vagy egy repülőgép irányítópanelje. Könnyen belátható azonban, hogy ilyeneket nem lehet minden játékban elhelyezni. Ezért jöttek elő egy másik megoldással a Purdue University grafikai technológiákkal foglalkozó szakának diákjai és professzorai: elhelyeztek egy virtuális orrot a képernyő közepén, nagyjából pont ott, ahol a saját orrunkat látjuk a valóságban. Persze a valóságban erre nem figyelünk, az agyunk "kizárja", mégis folyamatosan ott van és egyfajta támpontként szolgál a szemünknek. Hogy mindez tudományosabban hangozzon, elnevezték a virtuális orrot "nasum virtualis"-nak. A nasum virtualis hatását egy 41 fős teszt segítségével igyekeztek kideríteni. A tesztalanyok egy része virtuális orral, egy része pedig anélkül vágott bele a különböző VR-demókba. Az alanyok nem tudták, hogy ott egy virtuális orr, és egyáltalán nem is vették észre menet közben, később megdöbbenve fogadták az információt, amikor a kísérlet vezetői elmondták nekik. Két véglet alakult ki: a toszkánai villa bejárására épülő, lassabb demóban a virtuális orrot kapó felhasználók átlagosan 94,2 másodperccel tovább tudtak játszani rosszullét nélkül, míg a nagyon rövid, de intenzív hullámvasutas demóban átlagosan 2,2 másodperccel bírták tovább. A nasum virtualis tehát tényleg hatással van a szimulátor-betegségre, így a kutatások folytatódnak - persze nem csak az orral kapcsolatban.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

10. FaL
2015.03.25. 13:59
átlagosan 2,2 másodperccel bírták tovább

2,2 az átlag... ha átlagosan ennyivel tolta ki a rosszul lét határát, akkor az a demó elég brutál lehet kb elindul és az első kanyarban mindenki összerókázza magát
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Asagrim
2015.03.25. 14:26
Szerintem egy speciális rezgőmotort is el lehetne helyezni a VR sisak/szemüveg/akármi mindkét felén, ami működésbe lépve a szimulált mozgás hatására enyhén húzná a fejet a megfelelő irányba, ami által a tehetetlenséget lehetne szimulálni.

Itt nem kell kifejezetten a telefonok berregőjére gondolni, a merevlemezeket is néha alig bírom megtartani kézben, mikor kihúzom őket dokkolóból.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.03.25. 14:34
rezgőmotor szerintem nem tudna húzni. húzáshoz, ha még jól emlékszem fizikai órára ellentétes irányú erőkifejtésre/elmozdulásra lenne szükség a kütyü által. Ettől függetlenül a szimeknél jó kis pluszt adna az élményhez
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Mekkelek83 Asagr...
2015.03.25. 15:01
Értem, hogy mit mondasz, van benne valami, talán ki is találják...! Egyébként a merevlemezeid biztos szeretnek téged!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. trent
2015.03.25. 15:26
giroszkóp-effektus. perdülettel rendelkező tárgy mozgásállapotát nehezebb megváltoztatni így stabilizálnak repülőgépeket űrhajókat helikoptereket ilyesmik. így bizonyos szempontból ellen hathat egy giroszkóp a fejnek, ami lehet olyan érzés mintha húzna, de szerintem ennek eléggé behatároltak a lehetőségei... meg nem biztos hogy minden irányból forgó kerekeket szeretnék a fejemen viselni, így is az az egyik problémája a VR szemüvegeknek hogy hogyan válhatnának kényelmesebbé kompaktabbá
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. lofagi FaL
2015.03.25. 15:39
A 2.2 mp-el bírták tovább nem azt jelenti,hogy az első körben lehalt mindenki. Ennyi adatból nem derül ki, hogy az adott időmennyiség az 10 perc volt vagy 2 perc. Csak annyi,hogy ez az idő kitolódott 2.2mp-el. Tehát 10 perc 2.2mp vagy 2 perc 2.2mp. Minden esetre ez a 2.2 mp nekem nem tűnik valami hú de rengetegnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.03.25. 15:53
egyrészt a cikk is írja, hogy rövid a demo, de azért gondolom, hogy cask egy max fél perces valami lehet, mivel ha átlagosan 2,2 mp-vel bírják tovább egy 30 mp-s valaminél az ~7%-os eltérés, viszont ha a demo 3 perces, akkor a 2,2 mp diff. az ~1%-os eltérés, ami hibahatáron mozog, ergo nem lenne említésre méltó. Szívesen kipróbálnám én is, csak tudnám hol lehet ilyen VR próbálgatásokba futni..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Asagrim Mekke...
2015.03.25. 16:01
Hálás kis dögök az biztos, mert a Samsung SP2014N még mindig itt dörmög a többi haverjával!

Fal

"rezgőmotor szerintem nem tudna húzni. húzáshoz, ha még jól emlékszem fizikai órára ellentétes irányú erőkifejtésre/elmozdulásra lenne szükség a kütyü által."

Egyrészt az általános iskolai fizikát felejtsd el, mert hülyére ferdítik az anyagot, hogy lebutítsák egy általános iskolás felfogási szintjére, másrészt rezgőmotorral simán lehet nyíl egyenes erővektort létrehozni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Atesz1987
2015.03.26. 04:20
Az a vicc, hogy a génmanipuláció, az űrutazás, a másodpercenként milliárdnyi műveletet végző processzorok, a szívátültetés a minden napi életünk részét képezik, de egy olyan triviális jelenségről, mint a vr okozta tengeri betegség, alig tudunk valamit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. kihaennem
2015.03.27. 10:00
Sajnos a képe nagyon szar ennek a cuccnak, olyan mintha egy CRT tvt néznél 1 cmerről. 4fekete pixel között van egy fehér. SZerintem még szánalmas. Engem az zavart össze hogy a szemem folyamatosan össze vissza fokuszál, és ettől elég könnyeb beszédül az ember.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!