iPon Hírek

Warren Spectornak nem tetszenek a filmszerű játékok

Dátum | 2015. 11. 04.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Bátran kijelenthető, hogy Warren Spector egy legendás játéktervező: olyan címek vannak a háta mögött, mint a Wing Commander, az Ultima-sorozat, a Deus Ex, a System Shock, vagy éppen a Thief. Az úriember az utóbbi időben nem túl tevékeny: a Disney számára készített két epizódot az Epic Mickey-ből, és meg kell hagyni, egyiket sem szerette kifejezetten a közönség, vagy a sajtó. Spector most a PAX Austin 2015-öt nyitotta meg egy előadással, melyben kifejezetten elővette a filmszerű játékokat. Spector mondandójának lényege az volt, hogy a videojátékok azért különlegesek, mert lehetővé teszik a "közös történetmesélést" - vagyis hogy a játékos alakítsa a sztorit. Mivel egy interaktív médiumról van szó, erre sem a filmek, sem pedig a könyvek nem képesek. Szerinte egy játékban mindig annak kell az elsődlegesnek lennie, hogy a játékos kifejezhesse saját magát, döntéseket hozhasson, és ezeknek legyenek következményei. Spector úgy véli, ha egy játékfejlesztő célja pusztán annyi, hogy "megmutassa, mennyire látványos dolgokat tud csinálni, akkor tűnjön el az én médiumomból, és készítsen egy filmet, vagy ilyesmi". Spector rögtön három kategóriát is felállított: low expression, medium expression és high expression, tulajdonképpen annak megfelelően, hogy a játékos mennyire "fejezheti ki magát", mennyire számítanak a cselekedetei a játékban. Ebből a szempontból a legalacsonyabb szintre a Naughty Dog által készített Uncharted-játékokat hozta példának: "Itt most nem arról beszélek, hogy ezek a játékok rosszak, hanem arról, hogy a játék világa és a történet pont olyan, ahogy azt a készítők kigondolták. A játékos nem fejezheti ki saját magát, egy előre kitalált úton megy végig a következő történeti pontig. A történet maga fantasztikus, jobb, mint amit én valaha készíteni fogok, de ez nem a játékos története, hanem a játékkészítőé". A második szintre a Telltale-féle The Walking Dead-játékok hozta példának. Itt azt emelte ki, hogy a hasonló anyagok megadják azt az illúziót a játékosnak, hogy befolyással van a történetre és a világra, és valami egyedi dolgot tehet, de ez ennyiben is marad - az egész egy illúzió. "Imádom a The Walking Deadet, és ugyan hozhatsz benne döntéseket, nagyon fontos döntéseket is, valójában az egészet a játék tervezője vezérli, nem a játékos. Minden egyes választási lehetőség előre megírt és előre szkriptelt, minden eshetőséget előre elkészítettek." De Spector ugyanebbe a kategóriába sorolta a Heavy Raint is, amiről elmondta, hogy egy nagyon jó történet (ismét hangsúlyozta, hogy ő soha nem tudna ilyen jót írni), de valójában csak azért ilyen jó a sztori, mert minden előre megírt, a játékos semmi meglepőt vagy váratlant nem tehet: "Olyan az egész, mintha öt film forgatókönyvét összegyúrták volna egybe, a játékos pedig csak kiválasztja, hogy melyik forgatókönyvet akarja folytatni". Spector összességében úgy gondolja, hogy a játékfejlesztők jelentős része leragadt egy szinten, ami nagy kár, mert ez a médium ennél sokkal több lehetőséget adhat. Megemlíti, hogy legfelső kategóriába szerinte olyan címek tartoznak, mint a verekedős játékok, a Dishonored, a Fallout, a Deus Ex: Human Revolution, vagy a The Sims, de még ezeket is túl kellene szárnyalni ahhoz, hogy a játék, mint médium igazán gyökeret tudjon verni a 21. században. Habár Spector tulajdonképpen semmi olyat nem mondott, amit ne tudna igazából mindenki, aki játékokkal foglalkozik, azért érdekes hallani, hogy a játékipar egyik nagyja szerint mindenképpen a közös történetmesélésnek és a játékos minél nagyobb szabadságának kellene dominálnia a jövőben.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

15. FaL
2015.11.04. 09:49
Nagyon igaza van, épp az hiányzik manapság a játékokból, hogy JÁTSZANI lehessen velük. 80%-uk egy keskenyebb, vagy szélesebb csőben vezeti a játékost, aki maximum arról dönthet, hogy a szobába a jobb, vagy bal ajtón megy be.
A Fallout, Skyrim, még akár a GTA is ebből a szempontból megőrizte annak a lehetőségét, hogy más utakat válassz, mint amit a tervező kigondolt. Amikor a történetet a saját cselekedeteiden keresztül éled meg, az sokkal nagyobb élmény lehet, mint checkpoint-tól checkpoint-ig darálni és utána megnézni egy átvezető videót. De ezekben a játékokban ha nem akarsz a történettel foglalkozni, akkor is találsz bennük tartalmat, van mit csinálni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. wdavid
2015.11.04. 09:54
Ezzel egyet tudok érteni.

A játék egyfajta aktív kikapcsolódás. Míg a film esetében ugyan szórakozunk, de csak passzívan, mert csupán szemlélői vagyunk az eseményeknek. A játék lényege pont az, hogy az adott játékos kezébe adjuk az események irányítását, hogy Ő legyen az aki meghozza a döntést, hogy mi is történjen a továbbiakban. Sajnos nagyon kevés ilyen van manapság, és ugyan szórakoztatóak, de valahogy mégis hiány érzet van bennem, vagy azt érzem hogy sokkal többet ki lehetne hozni a koncepcióból.

Pont ezért szeretek például DayZ Standalone-t játszani, mert ott megkapom az irányítást, teljesen. Nincs előre megírt történet, TE írod a történetet.

Életben tartani egy "embert", miközben annyi féle módon fenyegeti veszély. Nem elég csak figyelmesnek lenni, olyan apróságok is számítanak, hogy a talált felszerelést hova pakolom mikor magamhoz veszem.

Értsd: Nem teszek olyan fontos dolgot, mint a kötszer, lőszer vagy fegyver, a mellénybe, illetve felső ruházatba mert az első amit egy esetleges támadás alkalmával lőni fognak az a felsőtest.

Lehetne több ilyen...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. m76
2015.11.04. 09:56
Igaza van, de a verekedős játékok hogy kerülnek ebbe a kategóriába? Azok vagy céltalanok teljesen, vagy csak két átvezető között egy verekedés sémát követik. Annál nagyobb kötöttséget el sem tudok képzelni, mint egy 5x5m-es arénában esetleg oldalnézetben gyakni az ellenfelet. Hol ebben a szabadság?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Rimagras FaL
2015.11.04. 09:56
Nem lehet sarkítani. Egy csőjáték is lehet jó, és egy openworld is lehet szar. Nem is beszélve arról, hogy ki mit szeret. Szóval a csávó szerintem csak feltűnősködni akar.

Pláne, hogy az ilyen candy crush saga -szerű C64 játékokat veszik mint állat millió dollárokért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. cheatergs
2015.11.04. 09:58
Hasonló véleményen vok. A játékok ma nem játékok akarnak lenni, hanem inkább interaktív filmek. Helyesebben a filmeket majmolják.

Vsz a régebbi, 80-as, 90-es évek korosztálya valszeg ezért nem csípi a mai felhozatalt, mert akkoriban a játékok nem ilyen irányba haladtak. Másmilyennek képzeltük a jövő gammáit, amire aztán a kiadók nagy ívben telibebarmoltak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. magerg cheat...
2015.11.04. 10:52
Nem (csak) a kiadók barmolták telibe, hanem szélesedő játékosközösség és költségek elszállása.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Rimagras cheat...
2015.11.04. 11:20
Abban az időben nem volt openworld. Mentél, ugráltál vagy űrhajóval lőttél egy sidescroll területen.

csak az RPG-k adtak nagyobb szabadságot és lehetőséget.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. nedcoleman
2015.11.04. 11:21
Részemről az egyetlen kategória ami manapság játszható az az openworld ... Minden egyéb igen hamar unalomba fullad. Kivéve az autós, ügyességi játékokat talán. Egyébként nagyvonalakban szerintem is igaza van Mr. Spectornak.

A verekedős játékok kimenetele kizárólag a tudásodtól függ, így simán belefér az általa felállított kategóriába - bár ha már ez belefér akkor igen sok van még amit ebbe a kategóriába sorolhatánk...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. gombabacsi
2015.11.04. 12:59
nos, nekem már annak idején a híres prince of persia pont ugyanezért nem tetszett... miközben az embereket elvarázsolta a szuper animáció...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. wedgeantil...
2015.11.04. 13:17
Én most játszottam végig PS4 en az Uncharted Collectiont és zseniális volt, de a Last of Us-rol már ne is beszéljek. Kifejezetten élvezem a filmes megvalósítást. De ha "cső" játék ne modja má senki hogy ha Half -Life nem istenkirály, vagy a Bioshock vagy még sorolhatnám. Mindkét stilusnak megvan a helye és remélem nem is tűnik el. Egyébént már alig várom a Fallout 4-et
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. wdavid wedge...
2015.11.04. 13:59
A Last of Us szerintem az egyik legjobb, leghangulatosabb konzol játék amit eddig láttam. Képes voltam videón végignézni az egészet DLC-kel együtt, csak, hogy átélhessem

Kár hogy nem jött ki PC-re, imádták volna az emberek szerintem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. cheatergs Rimag...
2015.11.04. 19:20
Nem azt írtam, h akkoriban szebb és jobb volt.
Hanem azt, h abból az érából nem az nőtt ki, amit vártunk, h kihajt.

Az open-world maga édeskevés az élvezetes játékhoz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. VikMorroHu...
2015.11.04. 20:18
Érdekes, hogy a Heavy Raint csak a második kategóriába sorolja. Igen, valóban olyan, mint egy film (vagyis 5, mert elég sok döntési helyzet van, ezektől függő, jelentősen eltérő befejezésekkel), bár nem tudom, hogy milyen meglepő/váratlan dologra gondolt, ami hiányzik belőle. Mondjuk egy nyílt világú játékban lehet olyan döntést hozni, hogy kész, nem foglalkozok a fő küldetésszállal. Ilyet a Heavy Rainben max. a játék kikapcsolásával lehet elérni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Whysper FaL
2015.11.05. 11:09
Meg azért vicces,hogy kapsz egy ilyen játékot és pl konzolon csak single-be tudja a FULL HD-t rendesen. multi részénél meg lentebb kell vennia felbontását,hogy normalisan fusson. LED Tv-k és társaikon különösen szép valami,ha nem az optimális felbontáson használod.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. kiskoller
2015.11.05. 17:22
Warren fején találta a szöget, ha visszanézek, olyan játékokat veszek elő újra és újra, amelyekben megvalósíthatom saját magamat. A jövőnek a sandbox játékoknak kellene lennie.
Én ezt vártam, amikor eljött a PS3 XBOX éra.

Milyen jó volt látni, ahogy a Crytek a Far Cry után a Crysist dobta piacra. Azt reméltem, mérföldkő lesz az FPS-ekben, és CoD a múlté lesz. Benne volt minden, ami egy új szintre emelhette volna a játékstílust. Kötetlen pályatervezés, intelligens AI, befolyásolható környezet.

Aztán megjelent a Crysis 2...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!