iPon Hírek

WebGPU – Alacsony szintű grafikai API webböngészőkhöz

Dátum | 2017. 02. 09.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | SZOFTVER

A World Wide Web konzorcium tagjai komoly szerepet vállalnak a Web jövőjének alakításában, ehhez pedig rendszerint különböző munkacsoportokat hoznak létre, amelyekben a résztvevők hatékony együttműködéssel oldják meg a felmerülő kihívásokat. Nemrégiben egy új csoport megalapítását indítványozták a WebKit motor mögött álló fejlesztők, a csoport célja pedig az lesz, hogy WebGPU néven egy alacsony szintű hozzáférést biztosító, szabványos grafikai API készülhessen, ami segít a grafikus processzorokban rejlő lehetőségek hatékony kiaknázásában, hasonlóan az éppen terjedőben lévő modern grafikai alkalmazás-programozási interfészekhez – ilyen a Vulkan, a Metal és a DirectX 12. Az új kezdeményezés egyelőre még meglehetősen korai fázisban van, az alapot biztosító prototípust azonban már évek óta fejleszti a WebKit csapata. A WebGPU-ra egyébként azért van szükség, mert a jelenleg rendelkezésre álló megoldások sem hardveres, sem pedig szoftveres téren nem tartják a lépést az utóbbi időben tapasztalható fejlődéssel. Az OpenGL ES API, amire a WebGL épül, még a fix funkciós hardverek és az egyszálú programozás aranykorában készült, ma azonban már teljesen másfelé halad a piac. A modern hardver már teljes mértékben programozható az alacsony overheadet nyújtó alkalmazás-programozási interfészeken keresztül, így a számítási és a grafikai feladatok elvégzése jobb hatásfok mellett, nagyobb teljesítménnyel történhet. Valami ilyesmit szeretne készíteni a WebKit csapat is, ám ezúttal az a cél, hogy a hardver-közeli API előnyeiből a webes alkalmazások is profitálhassanak. A WebGPU gyakorlatilag egy köztes absztrakciós réteg lesz, ami a webes alkalmazások és a natív grafikai API-k között húzódik – egyfajta összekötő kapocsként. Az új szabványban rejlő előnyöket többféle területen is lehet majd kamatoztatni: egyrészt jól jöhetnek a nagy GPU teljesítményt igénylő webes alkalmazásokban, de általános célú számítási feladatokra is be lehet majd fogni az adott grafikus processzort. Az újítás az asztali számítógépek és a noteszgépek mellett az okostelefonokon, táblákon és egyéb eszközökön is használható lesz – elméletben bármilyen operációs rendszer megfelel majd, ami Vulkan, Metal vagy DirectX 12 API támogatással bír. A cél elérésének érdekében az érintettek létrehoztak egy „GPU for the web Community” nevű munkacsoportot, amelyhez már csatlakozhatnak is az érdeklődő fejlesztők.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

2. ChoSimba
2017.02.09. 16:51
Úúúú, már látom ahogy a cikkek olvasása közben a gpu ethereumot bányászik a háttérben.
Ez leválthatja a kötelező reklámokat is akár, bár ahhoz elég sokáig kell olvasgatni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Bloodx ChoSi...
2017.02.10. 02:09
Haha, es tenyleg. Eleg csak 3-4% teljesitmennyel, hogy ne legyen annyira feltuno. Ha pedig valaki eszreveszi, akkor "gonosz hackerek feltortek az oldalt".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!