iPon Hírek

Xbox Scorpio - bemutatkozik a hardver

Dátum | 2017. 04. 06.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

A Microsoft némileg nehéz helyzetbe került az Xbox One-nal. Az Xbox 360-nal sikerült megszerezniük a keményvonalas játékosok jelentős részét, és a fejlesztők is nagyon szerették az egyszerű, logikus felépítésű, ám mégis erős konzolt. Ezt a helyzeti előnyt azonban az Xbox One-nak sikerült elveszíteni: a PS4 nem csak erősebb, de fejlesztőbarátibb lett, ráadásul jobb áron jelent meg, mint a konkurens. A Microsoft célja az Xbox Scorpióval tehát nem csak a teljesítményre vágyó keményvonalas réteg bizalmának visszaszerzése, de legalább ugyanilyen fontos, hogy jó benyomást tegyenek a fejlesztőkre. Nem csoda hát, hogy még a konzol hivatalos bemutatója előtt meghívták a Digital Foundry hardveres szakértőjét, és mindent alaposan megmutattak neki - hogyan is lehetne jobban jelezni, hogy a hardcore réteg a célpont, mintsem egy korai technológiai bemutatóval? Fontos megjegyezni, hogy ez nem a konzol hivatalos leleplezése. Sem a végleges nevét, sem az árát, sem pedig a külsejét nem mutatták meg. Ennek az egésznek a célja az volt, hogy egy kis betekintést nyerhessünk a specifikációkba, azonban sajnos olyan részletekbe menően még így sem ismerhettük meg a Scorpio Engine névre keresztelt új SoC-egység újdonságait, mint amennyire a PS4 Pro esetében Mark Cerny beavatta a népet. De érdekességek azért így is akadnak bőven. Kezdjük azzal, hogy a Digital Foundry beszámolója szerint az Xbox Scorpio fejlesztése annyira jól halad, hogy a központi chip készen áll a sorozatgyártásra (sőt, az első példányok már el is készültek), és a Microsoft több belsős játéka is gond nélkül fut a hardveren. Ez pedig nem megszokott egy konzol esetében közel fél évvel a megjelenés előtt.
Célpontban az igazi 4K Kevin Gammill, az Xbox platform fejlesztési vezetője elmondta, hogy a Scorpio célja természetesen a játékok natív 4K-s felbontásban futtatása. Azonban nem elégedtek meg az egyszerűen megemelt pixelszámmal és a HDR-rel, hanem azt szerették volna, ha emellé rendes 4K-s textúrák társulnak, így grafikában is előre tudnak lépni, és összességében javul a játékok látványvilága. Ráadásul mindezt ugyanolyan vagy jobb sebességgel, mint 1080p-ben. A tervezési folyamat úgy kezdődött, hogy fogták (az egyébként minden Xboxra fejlesztő csapat számára rendelkezésre álló) teljesítményelemző szoftverüket, a PIX-et (Performance Inspector for Xbox), és elkezdték feltárni, hogy milyen teljesítményre lenne szükség ahhoz, hogy az Xbox One-on most 900p-ben vagy 1080p-ben renderelő játékok gond nélkül fussanak 4K-ban. A belsős eszközeikkel szimulálni tudtak különböző konfigurációkat, így meg tudták állapítani, hogy mennyi shaderre, renderelőre, mekkora cache-ekre és milyen memória-sávszélességre lesz szükségük a cél eléréséhez. Ezt követően kezdődhetett meg a tervezés az AMD-vel közösen. A hardveres alapok A végeredmény több szempontból is impresszív lett. A Polaris-architektúrára épülő GPU egység 40 CU-val érkezik és 1172MHz-en fut, ami alig marad el a PC-s Radeon RX480 maximális boost órajelétől (és abban csak 36 CU van). A konzolokon általában vissza szokták fogni az órajeleket (és a feszültséget) az alacsonyabb fogyasztás és a kisebb hűtés igénye miatt, így például a 36 CU-t tartalmazó PS4 Pro GPU-ja is 911MHz-en megy. Az APU egyébként a TSMC 16nm-es FinFET gyártástechnológiájával készül, és a Microsoft elmondása szerint minden legyártott egységhez egyedileg lövik be a feszültséget. A GPU-ban ezen kívül dupla annyi ROP (tehát 64), és négyszer annyi L2 cache található, mint az alap Xbox One-ban. Processzor tekintetében maradtak a nyolcmagos Jaguar alapnál, azonban több ponton testreszabták azt, és most már 2,3GHz-en ketyeg. Habár az internet népe egy jó ideig reménykedett egy Zen-alapú processzorban, ezt gyakorlatilag a tavalyi bemutató videó óta kizárhattuk, hiszen abban a Microsoft egyértelművé tette, hogy maradnak a nyolc magnál, és egy nyolcmagos Ryzen processzor nyilván vállalhatatlanul drága (és szükségtelen is) lett volna egy konzolban. Ami a memóriát illeti, a tavalyi bemutató videó ott sem vezetett félre minket. Az Xbox Scorpio összesen 12GB GDDR5-ös memóriával érkezik, melyek 6,8GHZ-es effektív órajelen járnak, és 384 bites buszon csatlakoznak az APU-hoz, így 326GB/s átviteli sebesség érhető el. A Microsoft szerint egyébként az általuk kitűzött célokhoz legalább 300GB/s-ra volt szükség, és persze most már profitálnak az új Radeon GPU színtömörítési eljárásából is, ami az alap Xbox One-on még nem volt elérhető. A memóriából egyébként 8GB-ot használhatnak tisztán a játékok, 4GB pedig marad az operációs rendszernek, hogy gond nélkül tudja futtatni a dashboardot 4K-s felbontásban. Az Xbox Scorpióban nem lesz jelen az Xbox One 32MB-os beágyazott ESRAM-ja, ezt egész egyszerűen virtuálisan rácímezik a GDDR5-ös memóriára, így minden korábbi játék gond nélkül fut majd. A késleltetés ugyan nagyobb, ám a sebesség és a sávszélesség ezt bőven kipótolja. A konzol ezen kívül kapott egy UHD-s Blu-ray meghajtót, valamint 1TB-os hagyományos merevlemezzel érkezik, ami viszont 50%-kal gyorsabb, mint az alap Xbox One-ban.
Testreszabva Ahogy a cikk elején említettem, sajnos a Microsoft szakemberei nem beszéltek olyan mélységben arról, hogy milyen egyedi megoldásokat építettek be a CPU-ba és a GPU-ba, mint Mark Cerny tette azt a PS4 Pro esetében, de néhány nagyon érdekes dolog azért így is kiderült. Az Xbox One miatt a Microsoft mérnökei nagyon jól ismerik az AMD architektúráját és a játékok működését azon, így a fő cél a belső késleltetések minél markánsabb csökkentése, a CPU/GPU koherencia javítása, és a hatékonyság növelése volt. A processzor a teljes kompatibilitás miatt megmaradt a Jaguar alapoknál. Az Xbox One-hoz hasonlóan kétszer négymagos klaszterből jön ki a nyolc mag, összesen 4MB-nyi L2 cache-sel. A Microsoft ragaszkodik hozzá, hogy ezek testreszabott CPU-magok, azonban ennek részleteiről nem tudtunk meg semmit. Szerintük a megemelt órajellel és a különböző egyedi megoldásokkal annyi teher vehető le a processzorról, hogy ez az egység bőven ki tudja szolgálni a konzol igényeit. A különböző fejlesztőcsapatok visszajelzései alapján egyébként összességében a CPU-ra nehezedő túlterhelés körülbelül 50%-kal csökkenthető a Scorpio újdonságainak köszönhetően. A hangfeldolgozásért felelős, GPU-ba épített SHAPE blokk változatlanul maradt meg az Xbox One-ból, így a CPU-nak ezzel továbbra sem kell foglalkoznia. Komoly hűtés, beépített táp Az Xbox Scorpio GPU-ja tehát több CU-t tartalmaz, mint a Radeon RX480, valamint elég magas órajelen is jár, mellé pedig a CPU órajele is megemelkedett az Xbox One S-hez képest. Felmerül tehát a kérdés, hogy mégis mivel tervezi mindezt lehűteni a Microsoft? Főleg, hogy a konzol házának méreteit tekintve igyekeztek annyira kompaktak maradni, amennyire csak lehet - vélhetően nem akarnak még egy alap Xbox One-méretű konzolt kiadni. Alapvetően egy rézmagos, hőkamrás megoldásról van szó a borda esetében, a ventilátor kialakítását pedig megváltoztatták blower stílusúra az alap Xbox One mezei ventijéhez képest. A táp az Xbox One S-hez hasonlóan beépített (úgy látszik, a Microsoft végre teljesen leszámol a korábbi Xboxok külső téglájával), és egy 245W-os egység.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

17. pongracz6
2017.04.06. 20:01
Ha továbbra se lesznek exkluzív címek (Forza és GoW is elérhető Win10-re is) akkor nem jósolok nagy jövőt neki. Esetleg ha nagyon a PS4 Pro ára alatt adják. Konzolok terén is megy a kartellezés, pedig a Sonynak jobban fájna egy árverseny mint az M$-nek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. heckles04 pongr...
2017.04.06. 21:05
Ha ugyan az az ár akkor elvileg mindegy a microsoftnak milyen platformra veszedmeg. Úgy tudom a hardware eddig se volt nyereséges, sőt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. scdlsc pongr...
2017.04.06. 21:39
Már a konzolgyártók is kartelleznek? Jó tudni!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. PalMajor
2017.04.06. 23:09
Semmi értelmes exclusive cím, ami meg van az win10-re is elérhető, és 4k-ra ez még mindig édes kevés.
Igazából ha van egy tisztességes pc-d akkor teljesen értelmetlen vétel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. KisDre PalMa...
2017.04.07. 01:03
" ez még mindig édes kevés"
Nem biztos. Ugye ott van az "1" hardverre optimalizálás plusz az alkatrészek közötti közvetlenebb kommunikáció előnye ami igen nagy tud lenni, plusz most a gyors memória.
De majd meglássuk
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. kazsakke
2017.04.07. 07:27
@PalMajor

javaslom az eredeti cikk elolvasasat, abban az optimalizalasra is kiternek, hogy miert es hogyan tudnak egy ilyen hardverbol meg tobbet kihozni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. kokaip
2017.04.07. 09:05
Szerintem aki ma konzolt akar venni, az azt nézi, hogy melyikre milyen és mennyi játék jön ki. Ezen a téren egyértelműen a PS4 vezet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. eltevettlo PalMa...
2017.04.07. 09:54
Kevés a hardver? egy kicsit nézz utána pc-n mit tud az rx 480 (vagy akár a gtx 1060) 4K-ban Pc-n is. resident evil 30+fps BF1, új COD 40 fps, doom vulkan api-val bőven 40-45 feletti fps. most ehhez tedd hozzá, hogy a konzolokon jobban optimalizálnak, mint pc-re. 4K-n meg a proci kicsit jobban bírja a játékokat.
röviden nem a hardver-rel van a gond, hanem sokkal inkább a játékfejlesztőkkel. hol van a ps4 pro egy I7-7700K+gtx 1080-tól, kb. mindenben fele annyit tud? a sima PS4 durván a harmadát? mégis milyen grafikát hoztak ki a horizon zero dawn-ból, olyat pc-n open world-ben gtx 1080-on sem látni még.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. rottenbull PalMa...
2017.04.07. 09:56
Azokrol az ex cimekrol beszelsz, amik ha erdeklik a konzoltulajok 15 szazalekat, mar oromunnepet tartanak a gyartok ?
Ha megnezed az eladasokat, akkor a piacvezeto Sony eseteben az Uncharted 4-en kivul alig van egy-ket cim, ami elerte a 10% koruli elterjedest. Nagyon fontosnak tunik a gyartasuk, valoban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. tomi017 rotte...
2017.04.07. 11:25
Ezt nem tudom honnan szedted, de hihetetlen nagy faszság.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. developer PalMa...
2017.04.07. 11:29
No igen a MS saját magának álílt konkurenciát az xbox - win10 átjárhatósággal.

Ez a 4K erőltetés meg felesleges, csak látták hogy a Sony a PS4 PRO-t ezzel is tolja, és más ötletük nem lévén ezt akarják überelni. Majd biztos hozza natívan a PC-s 4K színvonalat egy tuning laptop APU, ahol most a 1080Ti épphogy elég rá.

Digital Foundry meg most ásta el magát nálam - kilóra megvehető mint a legtöbb "független" tesztelő oldal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. rottenbull tomi0...
2017.04.07. 11:35
Csak nezd meg a konzol ex cimek eladasait, es vesd ossze az eladott konzolok szamaval.
A VGChartz eleg jo kiindulo pont az osszeveteshez, hogy segitsek kicsit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. kazsakke devel...
2017.04.07. 12:20
egyaltalan nem felesleges, egyre jobban terjednek el a 4k-s tv-k, a 900p meg akarmilyen eljarassal is skalazzak fel, finoman szolva sem szep latvany egy 4k-s kijelzon
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. kazsakke
2017.04.07. 12:22
a "beagyazott ESRAM" kifejezes egyebkent redundans (ESRAM = Embedded SRAM)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. BiroAndras devel...
2017.04.07. 12:57
A konzolokon sokkal jobban lehet optimalizálni a fix hardver miatt, ezért egy hasonló alkatrászekből összerakott PC-nél lényegesen gyorsabbak tudnak lenni.
Ez nem csak szoftveres optimalizációt jelent, hanem ahogy a cikk is írja a vasat is jobban be lehet hangolni. Ahogy a cikk is írja, a mérnökök konkrétan kimérték, hogy mi kell a mai játékok 4K-n futtatásához, és úgy rakták össze a gépet. Amikor egy átlag halandó pít egy gamer PC-t, akkor csak ködös fogalmai lehetnek arról, hogy mit érdemes venni, az MS mérnökei viszont részletes mérési adatokkal dolgoztak, ráadásul nem csak boltban kapható komponenseket használhatnak.
Nyílván egy 1080ti OC SLI konfignak a közelébe se fog érni, viszont cserébe csak tizedébe kerül.
4K-hoz amúgy már egy 1070 is elég lehet, csak nem ultrán és nem 60 fps-sel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2017.04.09. 15:55
OFF: https://en.wikipedia.org/wiki/RAS_syndrome
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. pdx06
2017.04.10. 07:08
Egy átlag amerikait nem az exkluzív címek érdeklik Szerintem fingjuk sincs arról hogy egy adott játék megjelent e más platformra. Na meg egy átlag amerikai akit jobban érdekel a játék, megveszi mindkét konzolt. Nekik nem egy óriás dilemma hogy mit válasszanak, bemennek a GameStop-ba és mindkettőt beteszik a kosárba.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!