iPon Hírek

Xbox Scorpio - hogy futnak majd a régi és új játékok?

Dátum | 2017. 04. 10.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Az Xbox Scorpio hardveres bemutatóját követően fény derült arra is, hogy az új konzol miként futtatja majd a régebbi Xbox One-os (és Xbox 360-as) játékokat. Emellett pedig szó esett az első élesben látható játékról, a Forza Motorsport egy tesztverziójáról, ami natív 4K-ban 60fps-sel futott a konzolon, így ezekről is érdemes szót ejteni. Régebbi játékok, újratöltve Ha a régebbi játékok futtatásáról beszélünk, akkor elmondhatjuk, hogy a Microsoft a nehezebbik utat választotta. A Sony úgy tervezte meg a PS4 Pro-t, hogy az egyszerűen visszaállítható legyen "kompatibilitási módba" ha olyan játékot indít el, amihez nem érkezett PS4 Pro-s patch. Ilyenkor a konzol tulajdonképpen egy mezei PS4-ként funkcionál a megfelelő részegységek letiltásával, így a masina 100%-ig megőrzi a kompatibilitást a régebbi címekkel. Ezt követően egy firmware frissítéssel bekerült a boost mód lehetősége, ahol már a korábbi játékok is profitálhattak némileg az új hardver erejéből, de nem teljesen, másrészt pedig a Sony az opció bekapcsolásakor figyelmeztet is, hogy bizonyos anyagoknál ebből problémák lehetnek. Az Xbox Scorpióban nem lesznek ilyen dolgok. A Microsoft gyakorlatilag azt mondta, hogy alapesetben mindig rendelkezésre áll az új konzol összes erőforrása, ők pedig majd megoldják a kompatibilitást, a felhasználónak ezzel nem kell foglalkoznia. Azt ugyanakkor megjegyzi a vállalat, hogy bizonyos játékok esetében előfordulhat, hogy kénytelenek lesznek például letiltani valamennyi számolóegységet a GPU-ban, vagy visszafogni a CPU órajelét, ha ténylegesen problémának lépnek fel, ez azonban az ő felelősségük, a felhasználóknak nem kell ezzel foglalkozni. Ez tehát azt jelenti, hogy a régebbi játékok többségében az Xbox Scorpio extra ereje megmutatkozik majd valamilyen formában. Így tehát lehetséges, hogy a kitűzött 30/60 fps-t célzó, de azt stabilan tartani nem tudó játékok most majd simán futnak majd, mindezt stabil V-sync mellett. Ehhez hasonlóan az Xbox 360-as visszafelé kompatibilis játékok is jobban futhatnak majd, hiszen ezek többsége már egyébként az alap Xbox One-on is jobban fut, mint az előző generációs konzolon. Ehhez hasonló a helyzet a dinamikus felbontást használó játékokkal is: ezek ugyebár folyamatosan változtatják a belső renderelés felbontását annak érdekében, hogy folyamatosan tartani tudják a kitűzött képfrissítést. Az Xbox Scorpio esetében a Microsoft szerint garantálható, hogy ezek a játékok mindig a maximálisan kijelölt felbontás mellett futnak majd. Javul a textúraszűrés is. Habár PC-s körökben ezt már régóta mindenki beállítja 16x-os anizotrópra és elfelejti, mert nincs igazán hatással a teljesítményre, konzolokon azonban (mind a PS4-en, mind az Xbox One-on) érdekes módon a címek többsége legfeljebb 4x-es anizotróp szűrést használ, de néhány (többnyire igénytelen) játék esetében akár még a trilineáris szűrés is becsúszhat. A Microsoft megerősítette, hogy régebbi játékoknál (tehát itt továbbra is azokról beszélünk, melyek nem kapnak majd patch-et az Xbox Scorpio támogatására ) az összes textúraszűrési hívást automatikusan lecseréli a gép 16x-os anizotrópra. Javuló töltési idők, jobb minőségű játékfelvétel Töltési idők tekintetében is számíthatunk javulásra, alapvetően két ok miatt. Az egyik, hogy az Xbox Scorpio processzora 31%-kal magasabb órajelen jár, így az assetek kitömörítése nyilvánvalóan gyorsul, a másik pedig, hogy alapból 50%-kal gyorsabb merevlemez kerül a gépbe. De akad még egy érdekes dolog. Az Xbox Scorpio esetében ugyebár 8GB-nyi GDDR5 memória áll a fejlesztők rendelkezésére, ám az Xbox One-os játékok esetében ez még csak 5GB volt. Ezt pedig arra használták fel a mérnökök, hogy fájlokat cache-eljen be a konzol a memóriába, nagyjából hasonlóan ahhoz, ahogy egy SSHD is átmásolja a gyakran használt holmikat az SSD-részbe. A játékfelvétel minőségének javulása annak köszönhető, hogy már elérhető az új Radeonok által használt, nagyon fejlett HEVC-támogatása, amivel egyébként lehetséges 4K-s 60fps-es videók rögzítése. A HEVC magas bitrátával is képes rögzíteni, így a Microsoft tudott implementálni egy olyan lehetőséget, amit retroaktív screenshotolásnak neveztek el - gyakorlatilag arról van szó, hogy egy felvételt visszanézhetünk képkockáról képkockára, és a megfelelő képkockát kiválasztva utólag "készíthetjük el" a screenshotot. Ugyanez érvényes a régebbi, 1080p-ben futó játékokra is, csak ott ezen a felbontáson - ott nyilvánvalóan nincs értelme 4K-s felvételt készíteni. Forza Motorsport 4K-ban... simán Egyelőre az egyetlen játék, amivel a Microsoft demózni tudta az Xbox Scorpio képességeit, az a Forza Motorsport volt. Pontosabban annak egy tesztverziója, amiben egy pályát minden autóval együtt teljesen átültettek 4K-s textúrákra, és a PC-s ultra beállításoknak megfelelő opciókat használtak. A Turn10 munkatársai elmondták, hogy két programozójuknak mindössze két napba tellett, míg a PC-s Forza 6 Apex-et átültették a konzolra, a harmadik napon pedig már vidáman futott, és elkezdtek játszani a beállításokkal. Az első tapasztalatok megdöbbentőek voltak: az ultra beállítások, 4K-s textúrák és a Radeon hardveres 8:4x-es EQAA élsimítását használva, a teljes fizikai motort és a mesterséges intelligenciát is belevéve azonnal simán futott a játék 4K-s felbontásban és 60fps-sel, de annyira, hogy a GPU kihasználtsága 66% és 88% között ingázott. Ráadásul a Turn10 mérnökei hozzátették, hogy ez a verzió szinte egyáltalán nem optimalizált, LOD-fázisok például nincsenek benne, így legyen bármilyen távol is egy autó, ugyanazt a részletességet használja a motor, mintha az orrunk előtt lenne.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!