iPon Hírek

Zajlik a színészek sztrájkja a játékkiadók ellen

Dátum | 2016. 10. 24.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Az Egyesült Államokban a színészek szakszervezete, a SAG-AFTRA már több mint egy éve megkapta a felhatalmazást tagjaitól, hogy sztrájkot hirdessen bizonyos játékkiadók ellen, ami pénteken el is indult, ma pedig azzal folytatódik, hogy a a színészek egy sorban felsorakoznak majd az Electronic Arts épülete előtt Kaliforniában, és arra kérik a támogatókat, hogy használják Twitterren a #performancematters hashtaget. A sztrájk érinteni fogja azokat a játékokat, melyeket 2015. február 7-e után kezdtek el fejleszteni - a korábbi címeknél a szakszervezet még tartja magát a megkötött szerződésekhez. Az érintett kiadók és fejlesztők között megtalálhatók a következők: Activision Publishing, Blindlight, LLCCorps of Discovery Films, Disney Character Voices, Electronic Arts Productions, Formosa Interactive, LLC Insomniac Games, Interactive Associates, Take 2 Interactive Software, VoiceWorks Productions, WB Games. Mindez azonban nem olyan vészes, mint ahogy elsőre hangzik, ugyanis jelenleg körülbelül a készülő és szinkront is igénylő videojátékok csak körülbelül 20-25%-a kért fel olyan színészeket, akik a szakszervezet tagjai. De mi a probléma? Röviden: átláthatóság és pénz. A színészek évek óta próbálják elérni, hogy a játékfejlesztők elmondják nekik, milyen játékban is fognak szerepelni. Ugyanis bármilyen meglepő, ha az adott színész csak szinkronmunkát vállal, akkor ez nem magától értetődő. Ez pedig többször ahhoz vezetett, hogy a színész által megszólaltatott karakter egy olyan játékban kapott helyet, amivel egyébként a színész maga nem tudott azonosulni, és egyébként el sem vállalta volna a szerepet, ha tudja, mi lesz a végeredmény. A szakszervezet szerint ez a helyzet vállalhatatlan, és semmilyen más iparágban nincs ilyen. Aztán következik a pénz kérdése. A videojátékokban szereplő színészek jelenleg többnyire egy előre megbeszélt, fix bért kapnak, és esetleg ehhez még kiegészítést, ha további felvételekre van szükség a fejlesztés előrehaladtával. Ezzel szemben a szakszervezet a filmes megoldáshoz hasonlót akart elérni a kiadóknál: a színészek részesülhessenek a játék bevételeiből, vagy legalább kapjanak bizonyos bónuszt, ha az adott játék átlépte a 2 milliós eladást. (Ilyen alapon elég sok ember állhatna sorban hasonló követeléssekkel, aki részt vett a fejlesztésben...)
Elkezdődött! Miután a szakszervezet azt állítja, hogy több mint két éve nem tud dűlőre jutni a kiadók képviselőivel, kénytelen volt elindítani a sztrájkot: "A sztrájkba lépés sosem a szakszervezet preferált megoldási módja egy helyzetre, de ebben az esetben muszáj tudatnunk az iparággal, hogy a SAG-AFTRA tagjai kiállnak az elveik mellett, és nem lehet őket kihasználni" - szól a hivatalos nyilatkozat. "A SAG-AFTRA komoly problémákat vetett fel a tárgyalóasztalnál a szinkronmunkákat és kaszkadőr-felvételeket illetően. Itt az ideje, hogy a játékfejlesztők komolyan vegyék az aggodalmainkat, és egy teljesen új, modern szerződés készüljön, ami figyelembe veszi a színészek biztonságát, a már máshol kialakult legjobb gyakorlatokat és példákat" - mondta a szakszervezeti szerződésekért felelős vezető, Ray Rodriguez. A kiadók nem engednek A kiadók azonban más véleményen vannak: szerintük a szakszervezet egyáltalán nem prezentált számukra egy elfogadható megoldást. "Reméltük, hogy a tárgyalás sikeres lesz, és elfogadják az ajánlatunkat, de a szakszervezet úgy állt fel az asztaltól, hogy semmilyen ellenajánlatot nem adott nekünk. Arra kértük őket, hogy az általunk ajánlott csomagot dobják fel szavazásra a tagjaik között, de a vezetőség ezt megtagadta" - nyilatkozta a kiadók és fejlesztők közösen megbízott képviselője, Scott J. Witlin. Ezzel együtt Witlin elismerte, hogy a fizetések terén legalábbis nem hajlandóak megadni azt, amit a szakszervezet kér. Ehelyett az elvégzett munkáért továbbra is azonnal fizetnének, és ugyanúgy adnának bónuszokat, ha később esetleg további felvételekre van szükség, igaz, mindezt emelt bérezéssel, így a színészek akár 23%-kal több pénzt vihetnének haza a projekt végén. "A szakszervezet azt szeretné, ha az eladott játékok száma, vagy az előfizetők száma alapján fizetnénk további bónuszokat. Mi ehelyett azonnali fizetéssel akarjuk jutalmazni a nekünk dolgozó színészek kemény munkáját, és ehhez további bérkiegészítéseket is tudunk felajánlani" - folytatta Witlin. Egy kis emlékeztető: tavaly a SAG-AFTRA tagjainak 96%-a szavazott a sztrájk mellett, köztük olyan nevekkel, mint Jennifer Hale (Mass Effect), David Hayter (Metal Gear Solid), Ashly Burch (Life is Strange), Wil Wheaton (Broken Age), Steve Blum (Vanquish), Elias Toufexis (Deus Ex: Human Revolution), Sarah Elmaleh (Gone Home), és Tara Strong (Batman: Arkham City).
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

10. VikMorroHu...
2016.10.24. 20:19
Ha jól tudom, a hollywoodi filmeknél van olyan megoldás, hogy a film nyeresége után bizonyos százalék jut a rendezőnek, színészeknek. Aztán vannak olyan cégek, amiknek az a feladata, hogy addig bűvészkedjenek a számokkal, amíg ki nem hozzák veszteségesre a legnépszerűbb filmeket is. (pl. a Jedi visszatér 30 év alatt nem tudott nyereséget felmutatni - papíron) Biztos jó lenne a szinkronszínészeknek, ha bevezetnék ezt a rendszert...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2016.10.24. 21:18
Igen, van ilyen. Ezért kötik meg az értelmes színészek (pontosabban az ügynökeik) úgy a szerződést, hogy a bevétel és nem a profit után kapják az extra pénzt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Avisto VikMo...
2016.10.24. 21:35
Nincs értelme őket a normál színészekhez hasonlítani. Népszerű színészek szerepeltetése egy mozifilmben szinte garantálja a sikert. De én még olyan játékot nem láttam amit a szinkronja tett sikeressé. Nálam legalábbis egy játék megvételénél sem nyomott a latban semmit. Nem is hallja az ember amíg meg nem vette a játékot. (1-2 trailert esetleg leszámítva.)
A másik érvükben (hogy tudni szeretnék mit is csinálnak tulajdonképp) valamivel több értelmet látok. Bár itt is lehetne jó pár példát sorolni olyan szakmákra ahol kb ugyanez van, vagy épp sokkal rosszabb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. mikej95
2016.10.24. 23:09
Majd úgy járnak, mint a McDonalds alkalmazottak, lecserélik őket automata kasszákra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2016.10.25. 08:24
Vannak ott olyan nevek akiknek nagyon is sok közük volt egy-egy játék sikeréhez. Persze az ilyen Gears of War szintű hülyeségek ahol úgy is csak arra megy ki az egész hogy hentelni kelljen és a sztori ill az átvezetők csak tölteléknek vannak, ott akárki lehet a szinkronszínész... De egy RPG-ben vagy egy Telltale játékban egyáltalán nem mindegy hogy egy karakter hogyan szólal meg, a személyiségűk egy jelentős részét a szinkronhangtól kapják.
Nem véletlen hogy "femshep" vagyis a női Shepard (Mass Effect) olyan nagy népszerűségnek örvend, Jennifer Hale hangjával nagyon ütős karakter lett (sokkal jobb mint a férfi Shepard). Vagy kiemelhetném épp Ashly Burch-öt is, akinek köszönhetően a Life is Strange Chloe-ja egy igazi kultusz-karakter lett.

Nem elég szimplán egy jól megírt karakter (bár nyilván ez az alap pillér), kell mögé egy hang aki hitelesen szólaltatja meg.
És sokszor ez már nem is csak hang, hiszen elkezdett terjedni a játékokban is a motion capture.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. pdx06
2016.10.25. 12:58
Már 2 éve is sztrájkoltak, másik érdekesség hogy egy ismert játékszinkronizálóról nem tudok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. VikMorroHu... pdx06
2016.10.25. 19:03
Ott van pl. Nathan Drake szinkronhangja (meg mocap színésze), Nolan North. Az egyik műsorban említette, hogy amikor Spanyolországban járt, szinte mindenki tudta, ki ő (mármint aki látott már videojátékot ), pedig az Uncharted játékokhoz készült spanyol szinkron is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. nirriti pdx06
2016.10.26. 18:07
https://www.youtube.com/watch?v=KhzlgohX2SM

Játékra válogatja, ebben azt hiszem azért felismersz párat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. TommyGun77
2016.10.26. 22:03
Nem akarom ledegradálni a dolgot de ez a meló vhol egy dokufilm és mondjuk egy animációs film közötti komplexitású meló, mert azért a dokunál komolyabb befojása van egy jól előadott szinkronnak de azért nem múlik annyi rajta mint egy animációs film szinkrnján, az igazi meló azoké akik a gémet írják gyártják, kitalálják...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. AusWolf
2016.10.28. 17:55
A pénzbeli követelés abszolút marhaság, én sem adnám meg. Nem tudok egy olyan cégről sem, amelyik a bevétel után fizet az alkalmazottainak, és nem az elvégzett munka, vagy a ledolgozott órák után. Ennyi erővel én is kérhetnék részesedést a bevételből a raktártól, ahol dolgozom.

Az viszont meglep, hogy a kiadók nem közlik előre a szerepet, amire a színészeket felkérik. Így már világos, hogy miért olyan csapnivalóak a szinkronhangok egyes játékokban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!